پادری, وینتیج

پادری وینتیج و ویژگی های آن

پادری وینتیج نیز یکی از انواع پادری است که این روزها نقش مهمی در دکوراسیون دارد. پادری‌ها، در مجموع زیر مجموعه‌ فرش ها هستند و در مدل‌های مختلف بافته می‌شوند.

فرش وینتیج یکی از جدید ترین انواع فرش است که از فرش های دستباف کهنه و نخ نما شده الگو برداری شده است. فرش‌های وینتیج را به عنوان فرش‌های کهنه نما نیز می شناسند. در گذشته به فرش‌های کهنه که دچار ساییدگی شده و رنگ و لعاب خود را از دست داده بودند اتلاق می‌شد. اما استقبال از این طرح فرش در دکوراسیون جدید بسیاری از تولید کنندگان فرش را بر آن داشت تا انواع قالی، قالیچه و پادری وینتیج را به صورت دستباف یا ماشینی تولید کرده و به بازار بفرستند. پادری‌های وینتیج به یک اکسسوری دکوراسیون تبدیل شد که علاوه بر کارایی، جنبه دکوراتیو داشت.

چرا پادری وینتیج؟

در گذشته اگر قدمت و عمر فرش‌های دستباف و قدیمی بالا می‌رفت یا در اثر حجم پا خور بودن دچار سایش، پوسیدگی شده و رنگ و لعاب خود را از دست می‌دادند، اصطلاحا به عنوان فرش وینتیج نامگذاری می‌شدند. اما برخی از این فرش‌ها ارزش مادی بیشتری نسبت به فرش‌های نو داشتند. شاید همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد با همین باور، فرش‌های کهنه نما را بیشتر از فرش‌های مدرن و خوش رنگ و لعاب امروزی بپسندند. فرش‌ها و پادری وینتیج، جنبه تاریخی و سنتی دارند و مورد پسند بسیاری از افرادی است که دکوراسیون سنتی و کلاسیک را دوست دارند. البته باید بپذیریم که نقش موثری در یک دکوراسیون جذاب نیز دارد.

نحوه ساخت و تولید پادری وینتیج:

به علت تنوع در جنس نخ، انواع فرش وینتیج را در بازار خواهید دید. از جمله فرش پشمی، فرش کرک، فرش سوف و ….

برای درست کردن فرش وینتیج و یا پادری آن، اگر فرش قدیمی و کهنه باشد که به همان حال می‌ماند. هر چه قدیمی‌تر باشد بهتر است. اما اگر فرش نو را بخواهید به فرش یا پادری وینتیج تبدیل کنید، باید پرزهای فرش را بچینید و کوتاه کنید. سپس چند بار آنها را بشورید و با سنگ یا برس فرش بسابید. بدین سان یک پادری یا قالیچه وینتیج خواهید داشت.

لازم به ذکر است، امروزه، با توجه به هزینه و قیمت فرش‌های دستباف قدیمی، فرش و پادری وینتیج به صورت فرش ماشینی و اتومات در کارخانجات فرش بافی، بافته می شود.

پادری طرح قدیمی

ویژگی های پادری وینتیج:

  • طرحی مدرن و تلفیقی از طرح های قدیمی و کلاسیک.
  • رنگ و روی پادری، درخشان و پر رنگ و لعاب نیست.
  • الیاف آن عمدتا از جنس پشم و گاها پنبه است.
  • می تواند به صورت چهل تکه بافته شود.
  • با توجه به جنس الیاف، جذب رطوبت و جذب غبار بالایی دارد.
  • در دکوراسیون نقش موثری دارد.
  • از لحاظ وزن، سبک و کم وزن هستند.
  • می‌تواند ریشه‌دار یا بدون ریشه فرش باشد.

پادری وینتیج در کجاها پهن می‌شود؟

پادری وینتیج نیز، همانند پادری گبه، پادری فرش و پادری گلیم، می تواند در هر جایی پهن می شود. جذب رطوبت آن نسبت به گبه کمتر است. اما چون نوع قدیمی آن از جنس پشم و نوع جدید آن از اکرلیک است، جذب آب نسبتا خوبی دارد.

با توجه به طرح و جنس الیاف آن، در اتاق های خواب، جلو در بالکن ( از داخل)، آشپزخانه و حتی جلو در سرویس بهداشتی می توان از این پادری استفاده کرد. علاوه بر آن با توجه به طرح و سبک دکوراسیون خانه‌تان، می‌توانید به عنوان پر کننده فضاهای خالی اتاق نشیمن و پذیرایی از آن استفاده کنید. همچنین با در نظر گرفتن فضای داخلی، در دفتر کارتان هم می‌توانید از پادری وینتیج استفاده کنید. برخی از طرح‌های فرش وینتیج را به عنوان تابلو فرش نیز می‌توان استفاده کرد.

پادری های کهنه نما

چند نکته در مورد خرید پادری وینتیج

  • قدرت جذب

پادری‌ها باید قدرت جذب رطوبت و غبار را داشته باشند تا بتوانند از جابجایی آلودگی‌ها به فضای داخلی جلوگیری کنند.

  • تناسب رنگ پادری

تناسب رنگ پادری با سایر اکسسوری های دکوراسیون خیلی مهم است. زیرا غبار و رطوبت هم بر روی پادری جذب می‌شود. در  نتیجه ممکن است زودتر کثیف شود. از این رو با توجه به تم رنگی دکوراسیون، پادری را با یک درجه رنگ تیره تر انتخاب کنید.

  • ابعاد پادری

ابعاد پادری با توجه به جایی که بخواهید آن را پهن کنید و میزان فضایی که برای آن دارید متفاوت است. اما پادری وینتیج عموما در ابعاد 60 در 90، 50 در 70 و 40 در 60 وجود دارند. این ابعاد می تواند تغییر کند و به عنوان پادری فانتزی معرفی شود.

  • پشت پادری

بله درست متوجه شدید. پشت پادری هم نکته‌ای است که حتما باید آن را رعایت کنید. به خصوص برای پادری‌های وینتیج و چهل تکه. زیرا این روزها کف ساختمان‌ها را موزائیک و موکت نمی‌کنند. پادری شما ممکن است بر روی آن سر بخورد و موجب بروز حادثه گردد. از این رو دقت کنید پشت پادری به گونه‌ای باشد که در مقابل سرامیک مقاوم بوده، اصطکاک ایجاد کند و سر نخورد.

پشت پادری

  • تمیز کردن پادری

پادری‌ها به خاطر جذب آلودگی‌، باید به صورت ماهانه و گاها هفتگی شسته شوند. فرش‌های وینتیج به علت کهنه نما بودن این نگرانی را به وجود می‌آورند که ممکن است پوسیده و خراب شوند. اما نگران نباشید. مقاومت فرش‌ها و پادری‌های وینتیج قدیمی و حتی پادری های جدید وینتیج، بسیار بالاست. هر هفته پادری‌ها را با جارو برقی جارو کنید تا خاک و غبار روی آن را پاک شود.

برای خرید و حتی نحوه شستشوی پادری‌ها می‌توانید با ما تماس بگیرید و از کارشناسان ساده کارپت مشورت و راهنمایی بخواهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *