فرش, وینتیج

فرش وینتیج یا کهنه نما چیست ؟

فرش وینتیج یکی از انواع فرش است که به صورت ماشینی و دستبافت در بازار یافت می شود. به طور کلی کلمه وینتیج به وسایل یا عناصر قدیمی که عمری بالاتر از 20 سال داشته و عتیقه محسوب می شوند، گفته می شود. به عبارت دیگر، فرش وینتیج یا فرش کهنه نما، در اصل به فرش دستباف های قدیمی گفته می شود که رنگ و روی آنها به کهنه‌گی و نخ نمایی رسیده باشد. این فرش ها تار و پودشان را از دست داده و رنگ و لعاب سنگ شور شده دارند. فرش های وینتیج اصیل بسیار قدمت داشته و گران هستند.

این روزها صنعت مد و دکوراسیون به سمتی می رود که اکسسوری های دکوراسیون سنتی و کلاسیک بخشی از مدرنیته‌گری محسوب می‌شوند. از این رو استقبال از لوازمی مثل ظروف قدیمی، سفال، مبلمان طرح قدیمی و فرش‌های کهنه نما بسیار بسیار بالاست. برخی از افراد تصور می‌کنند که فرش های وینتیج نمی‌توانند در دکوراسیون مدرن امروزی جایگاهی داشته باشند. اما این یک تصور اشتباه است. فرش‌های وینتیج به تنهایی می‌توانند یک دکوراسیون مدرن را تکمیل نمایند. فروش بالا و متقاضیان این کالا گواه خوبی بر این ادعاست.

چرا فرش وینتیج؟

اگر در زمینه فرش اندکی اطلاعات داشته باشید، قطعا می دانید که انواع فرش دستباف هر چقدر قدیمی تر باشند و پا خور بیشتری داشته باشند، ارزش مادی بیشتری دارد. هر چند قیمت فرش های دستباف قدیمی به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. اما امروزه فرشهای دستبافت کهنه در بازار فرش بسیار گران‌ قیمت و کمیابند. نسل جدید علاقه خود را به فرش کهنه نما اثبات کرده است. اما پرداخت قیمت بالای آن برای همه میسر نیست. از این رو امروزه فرش‌های نو را طی عملیاتی سنگ شور کرده و به عنوان فرش کهنه نما با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند.

بنابراین می‌توان اینطور گفت که امروزه، فرش وینتیج، یک فرش نو است که طی عملیاتی کهنه نما می شود. این فرش با قیمت کمتر از فرش اصیل قدیمی (با همان طرح) به فروش می‌رسد. البته ناگفته نماند که طرفداران بسیاری هم دارد.

از گذشته های دور، فرش‌های کهنه و پاخورده ارزشمند بودند. حتی در گذشته و نسل مادر بزرگهایمان، فرش‌های نو را به حدی می‌سابیدند یا با کفش بر روی آن راه می‌رفتند تا چهره‌ای کهنه و قدیمی پیدا کند. صادقانه تر بخواهیم بگوییم، پهن کردن فرش نو را زشت می دانستند و کلاس زندگی صاحب خانه را زیر سوال می‌برد.

لازم است بدانید:

فرش های وینتیج، ظاهری جذاب و زیبا دارند. در ذهن همه ما اینطور جا افتاده که فرش های طرح دستباف و پا خورده بسیار ارزشمندند. علاوه بر این، بسیاری از افراد طرح های قدیمی و عتیقه را واقعا دوست دارند. از این رو در نگاه همه ما فرش‌های وینتیج بی نهایت جذاب و چشمگیر است. امروزه فرش وینتیج به عوان یک فرش مدرن با طرح سنتی شناخته می شود.

فرش وینتیج با هر نوع دکوراسیونی به خوبی جور در می آید. این فرش‌ها به دلیل سبک و رنگشان با کل فضای خانه هماهنگ می‌شود. انگار سال‌های سال است که آنجا قرار گرفته‌اند.

تاریخچه وینتیج

آنچنان که در تاریخ آمده، استفاده از لوازم وینتیج بعد از جنگ جهانی در اروپا به وجود آمد. پس از اتمام جنگ، بسیاری از مردم سرمایه زندگی خود را از دست داده بودند و توانایی خرید اقلام و لوازم نو را نداشتند. از این رو به خرید وسایل دسته دوم روی آوردند. پس از دوره کوتاهی، این روند زندگی تغییر کرد. اما از اوایل سال 1990 میلادی دکوراسیون سبک وینتیج مجدد مورد توجه قرار گرفت و به دکوراسیون مدرن پیوست. اینبار مردم نه از روی نیاز که از روی علاقه و زیبا شناسی به خرید لوازم وینتیج و دکوراسیون طرح سنتی روی آوردند.

فرش های وینتیج امروزی، فرش های مدرن در قالب طرح سنتی اند. شاید هیچ کدام از لوازم قدیمی مثل ظروف گل سرخی و رادیو نفتی و …. به نام لوازم وینتیج شناخته شده نباشند. اما فرش وینتیج این نام را برای خود حفظ کرده است.

چگونه فرش نو را به فرش کهنه نما تبدیل می کنند؟

برای تبدیل یک فرش نو به وینتیج، روشهای ستنی و مکانیزه مختلفی وجود دارد. البته لازم است که بدانیم فرش ما دستبافت است یا ماشینی. همه این نکات در انتخاب روند کار، اهمیت دارد.

  • روش قدیمی بر روی فرش دستباف

اگرفرش شما دست بافت و قدیمی است، بهترین روش این است که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته و بیشتر پا بخورد ( رفت و آمد بر روی آن افزایش یابد).

در گذشته هم فرش‌های کهنه با طرح و رنگ قدیمی ارزش و اهمیت بیشتری داشت. در حقیقت مردم معتقد بودند که فرش خانه هایشان باید کهنه تر باشد . چشم و هم چشمی، بر روی پاخور تر بودن فرش بود. از این رو اگر فرش دستباف نو داشتند، آن را در محل گذر (حتی کوچه و خیابان) پهن می‌کردند تا هم نور آفتاب به آن بخورد و رنگ پریده تر شود و هم رهگذران از روی آن رد شوند. جالب اینجاست که این کار خیلی عادی بود و کسی تعجب هم نمیکرد.

برخی دیگر هم فرش دستباف نو را با خاکستر ، چوبک و آب می‌شستند، می‌سابیدند و چوب میزدند تا فرش کهنه نما به دست آید.

  • روش نوین برای فرش دستباف

این روزها برای کهنه کردن فرش نو از محلول هیپوکلریت کلسیم استفاده می کنند. این محلول یک ترکیب شیمیایی است. استفاده بیش از حد آن، می‌تواند به فرش آسیب برساند. این روش توسط یک متخصص باید انجام شود.

  • فرش ماشینی

اگر فرش شما ماشینی باشد، در حین بافت و طبق نقشه از نخ‌هایی با رنگهای مختلف (کم رنگ تر و پر رنگ تر) با درجه ماتی متفاوت استفاده می‌شود. همچنین دستگاه بر روی فرش سایش ایجاد می‌کند و در نهایت یک فرش نو با طرح وینتیج خواهید داشت.

 

وینتیج

مزایای فرش وینتیج

  • تنوع طرح و رنگ در فرش‌های وینتیج بسیار بالاست و دست خریدار برای انتخاب باز است.
  • در ابعاد مختلف بافته می‌شود و در هر فضایی می‌توان آنها را پهن کرد.
  • بر خلاف ظاهرش، دوام و طول عمر بالایی دارند.
  • قیمت فرش‌های وینتیج کمتر از قیمت فرش‌های دستباف اصیل قدیمی است. از این رو دکوراسیون مقرون به صرفه است.
  • فرش‌های وینتیج، بسیار سبک تر از فرش‌های دستباف قدیمی اند.
  • فرش وینتیج کاملا شبیه فرش‌های اصیل کهنه است و تداعی کننده یک فرش قدیمی در دکوراسیون شماست.
  • طرح و نقش آنها عموما سنتی است.
  • استفاده از فرش وینتیج فقط مختص به ایران نیست. در کشورهای اروپایی نیز طرفداران زیادی دارد.

ویژگی های فرش وینتیج

  • این نوع فرش‌ها عموما از الیاف اکرلیک ، پلی استر و گاها ابریشم بافته می‌شود. از این رو نسبت به فرش‌های کهنه قدیمی وزن کمتری دارند.
  • فرش‌های وینتیج علارقم نو بودن، شبیه فرشهای قدیمی هستند. از این رو قیمت بسیار کمتری از فرش دست بافت دارند.
  • عموما طراحی نقوش آنها طرح افشان و شبیه به فرش های دستبافت قدیمی است. البته طراحی مدرن تر نیز دارند.
  • رنگبندی فرش های وینتیج، ترکبیب از رنگهای سرد و خنثی است. یک علت آن این است که کهنگی را بیشتر به ذهن القا می کند. همچنین با رنگبندی دکوراسیون جدید همخوانی بیشتری دارد.
  • تراکم و شانه فرشهای وینتیج نیز بسیار متنوع است و فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه با طرح وینتیج نیز بافته می شود.
  • ارزیابی قیمت فرش وینتیج به فاکتورهایی مثل سن، تراکم، طرح، رنگبندی، سایز و …. بستگی دارد.

فرش وینتیج مینیمال

فرش چهل تکه

فرش چهل تکه یا وصله پینه‌ای نوعی از فرش وینتیج است که کهنه بودن فرش دستبافت را به بیننده القا می‌کند. روش دوخت فرش چهل تکه منحصر به فرد است. این فرشها عموما از تکه دوزی فرشهای قدیمی شکل میگیرند. تکه‌ها میتواند در ابعاد مختلف باشند. حتی ربطی به یکدیگر نداشته باشد. تکه‌های مختلف با نخ های محکم به یکدیگر دوخته و متصل می شود. نتیجه یک فرش دستباف چهل تکه دوزی شده است. ساده کارپت یکی از مراکز بزرگ و شناخته شده در صنعت تولید فرش چهل تکه است. انواع فرش چهل تکه در مدل های مختلف را در ساده کارپت خواهید دید.

از فرش وینتیج در کجا استفاده کنیم

  1. فرش وینتیج جزو فرش‌هایی است که برای تمامی دکوراسیون‌ها قابل استفاده است. مهم نیست مبلمان شما، طرح جدید، سنتی یا فانتزی داشته باشد. اگر ترکیب رنگی وسایل منزلتان ترکیبی از رنگهای خنثی و مینیمالیسم باشد، فرش وینتیج یک انتخاب بسیار عالی است که چشم همه را خیره خواهد کرد.
  2. اگر محیط و رنگبندی مبلمانتان گرم است و به دنبال خانه ای پر شور و حرارت هستید، فرش‌های وینتیج با رنگ‌بندی جذابی که دارد، می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.
  3. فرش‌های وینتیج می‌تواند در ابعاد قالی، قالیچه و پادری عرضه می شود.
  4. همچنین می‌توانید یک فرش وینتیج چهل تکه داشته باشید. وینتیج چهل‌تکه، ترکبیبی از فرشهای قدیمی و کهنه است که به یکدیگر تکه‌دوزی شده‌اند.
  5. فرش وینتیج مناسب برای سالن های پذیرایی است. از این فرش در قسمت پذیرایی و گردهم آوری مبلمان استفاده می شود.
  6. تکمیل دکوراسیون با پادری های وینتیج نتیجه ای فوق العاده به کار شما خواهد داد. این یک پادری شیک خواهد بود.
  7. از فرش‌های وینتیج برای اتاق خواب و حتی آشپزخانه نیز می توان استفاده کرد.
  8. همچنین انتخاب عالی برای فرش کردن دفتر کارتان خواهد بود.

فرش کهنما نما گرم

نکته:

هرگز به این فکر نکنید که یک فرش وینتیج نو را به عنوان فرش اصیل و قدیمی دستباف معرفی کنید. زیرا بسیاری از افراد تفاوت آنها به خصوص از روی جنس الیاف و نوع بافت تشخیص خواهند داد.

برای خرید انواع فرش وینتیج می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید. همچنین می توانید با مشاوران ما در ساده کارپت تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *