پادری, گلیم

پادری گلیم و ویژگی های آن

پادری گلیم یکی از انواع پادری است که در دکوراسیون منزل یا مکان مورد نظرتان می توانید استفاده کنید. پادری‌ها از انواع مختلف پادری فرش، پادری گبه، گلیم و حتی پلاستیکی می توانند باشند. پادری‌های مختلف، کاربردهای مختلفی دارند. خیلی فرقی نمیکند مکان مد نظرتان آپارتمان باشد یا ویلایی. استفاده از پادری برای جلوگیری از نفوذ آلودگی و زیبایی دکوراسیون الزامیست.

پادری گلیم در حقیقت همان گلیم فرش است که عموما جلو در اتاق ها، در سرویس بهداشتی و حمام و در آشپزخانه پهن می شود. این پادری های ارزشمند هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی بافته می شوند. ویژگی های آن با گلیم فرش ها یکسان است. این روزها پادری های گلیمی، در طرح های مختلف سنتی و فانتزی بافته می شود و اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی پادری گلیم

نخ های پادری گلیم

همانطور که قبلا گفتیم، گلیم ها، زیر اندازهایی هستند که پرز ندارند. ویژگی انواع نخ در گلیم به شرح زیر است. الیاف بافت گلیم عمدتا از پشم یا ترکیبی از پشم و کرک ( موی بز یا شتر) و گاها پنبه است. البته در گلیم های ماشینی از نخ های اکرلیک، آنیلینی و کرومی نیز استفاده می شود. گلیم ها به صورت تار و پود بافته می شوند. ضخامت نخ عموما بین 3 تا 5 است. اما هر چه ضخامت نخ کمتر باشد، گلیم کیفیت بهتری خواهد داشت.

برای بافت پادری ها، همانند بافت گلیمها، نخ های تار بر روی دار قالی چله کشی شده و نخ‌های خاب بر روی آن بافته می شود. سپس توسط نخ‌های پود در جای خود محکم می شوند.

انواع بافت گلیم:

گلیم‌ها، بافت های مختلفی دارند. بر حسب آن کارایی متفاوتی هم دارند. به عنوان مثال: خورجین، گلیم چه، مسند، ورنی، جوال و… نمونه هایی از انواع بافت مختص گلیم‌ها هستند.

دار قالی گلیم ها به صورت عمودی یا افقی می تواند باشد.

بافت گلیم در بسیاری از استانها و قومیت های ایران مرسوم است. از جمله کردستان، شیراز، عشایر استان فارس، کرمانشاه، کرمان، بلوچستان، آذربایجان و به خصوص تبریز، گلستان، خراسان و ….

پادری ها نیز در میان گلیم فرشها بافته می شود. عموما در ابعاد 50 در 70 و 60 در 90 بافته می شوند. بسیاری از زنان ایل از این ابعاد گلیم، علاوه بر پادری به عنوان دیوار پوش و تزئین دیواره چادرها استفاده می کنند.

بافت پادری گلیم

ویژگی های پادری گلیم

  • عدم جذب آلودگی

گفتیم که پادری برای جلوگیری از جابجایی آلودگی و رطوبت از جایی به جای دیگر است. پادری گلیم به خاطر ویژگی ها و جنس الیافش، قدرت جذب آب خوبی دارد. از این رو می تواند نقش موثری داشته باشد. علاوه بر آن به خاطر بافت سبک و طرح های جذابی که دارند، می توانند به عنوان یک پادری تزئینی استفاده شوند.

  • عدم وجود پرز

نخ خاب گیلم هیچ گونه ارتفاعی نداشته و اصطلاحا پرز ندارند. از این رو نفوذ، جذب و ماندگاری رطوبت، آلودگی، باکتری ها و رشد میکروبی بر روی آن بسیار کم است. این مهمترین دلیل برای داشتن یک پادری از جنس گلیم است.

  • تراکم

دومین ویژگی گلیم این است که تراکم شانه بسیار کمی دارند. از این رو وزن کمتری دارند و جابجایی آن بسیار راحت است.

  • عدم جذب رطوبت

از آنجا که پرز ندارند، آب و رطوبت را در خود نگه نمی دارد. در نتیجه به راحتی قابل شستشو است و سریعا خشک می شود. همین ویژگی آن را از جذب میکروب و باکتری حفظ می کند.

  • جنس الیاف

جنس الیافی که در بافت پادری گلیم استفاده می شود، عمدتا پشم، کرک، پنبه و برخی الیاف مصنوعی است. این الیاف در برابر آلودگی، گرد و غبار و رطوبت بسیار مقاوم هستند.

  • قیمت

قیمت گلیم و پادری گلیم، نسبت به سایر فرش های دستبافت بسیار ارزانتر است. این در مقابل محاسن و ویژگی های این کالا یک ویژگی مهم و تاثیر بر انگیز است.

  • طرح

پادری‌های گلیم چه به صورت دستبافت و چه به صورت ماشینی، طرح های سنتی و فانتزی متفاوتی دارند و در رنگهای مختلفی بافته می شوند. علاوه بر آن گلیم های چهل تکه هستند که از دوخته شدن تکه های گلیم های مختلف، به یکدیگر طرحی جدید و نوین از پادری گلیم ارائه می دهد. این پادری‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

طرح های پادری گلیم

معایب پادری گلیم:

مهمترین مشکل پادری گلیم دستبافت، جنس الیاف طبیعی آن است که ممکن است به علت استفاده بد، دچار خوردگی و یا حمله حشراتی مثل بید قرار بگیرد. مرتب، پادری خود را پاکیزه نگه دارید و غبار روبی کنید. بهتر است روشهای شستشوی پادری گلیم را بدانیم تا طول عمر بیشتری به پادری مان ببخشیم.

ساده کارپت یکی از نامدار ترین شرکت های تولید انواع فرش و پادری چهل تکه و به خصوص پادری گلیم چهل تکه است. برای خرید یا مشاوره در این خصوص با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *