فرش دستباف

بهترین برند فرش دستباف را بشناسید

بهترین برند فرش دستباف و شناخت آن یکی از دغدغه های افرادی است که تمایل به خرید فرش دارند. زیرا اکثر مردم به دنبال یک خرید با کیفیت می باشند. برند، در حقیقت یک نام و آوازه برای یک کالا محسوب می شود. به عنوان مثال نایک یک برند مطرح در زمینه پوشاک ورزشی و شنل به عنوان ظریف ترین و شیک ترین برند در مد لباس و عطر زنانه شناخته شده است.

در حقیقت برند، یک نام شناخته شده است و در صنعت فرش نیز، برند و برندینگ در حوضه های مختلفی مطرح می شود.

برخی شرکت های تولید کننده یا فروشنده به عنوان برند مطرح می شوند. به عنوان مثال، ساده کارپت یک برند تولید انواع فرش چهل تکه است. در حالی که شهر فرش، یک برند فروشگاهی در زمینه فروش فرش شناخته می شود. در ایران فرش ها را بر اساس نام شرکت تولید کننده و منطقه بافت، برندینگ می کنند. به عنوان مثال فرش دستباف کاشان.

فرش دستباف

فاکتورهایی که در برند شدن یک کالا موثر است

وقتی می گوییم کالایی برند است، یعنی آن نام را برای یک کالای خاص می شناسند. مثلا زمانی که شما نام دیور (Dior) را می شنوید، به یاد عطر می افتید. اگر به برندهای عطر علاقه و آشنایی داشته باشید، کسی از کنارتان رد شود و این عطر را زده باشد، حتما متوجه خواهید شد که عطری که استشمام کرده اید، محصول برند دیور است. به عبارت دیگر آن بو و عطر استشمام شده، یک برند شناخته شده است که با نام دیور می شناسید.

اگر دقت کنید، تمام کالاهایی که به عنوان برند مطرح می شوند، در یک ویژگی مشترک هستند که آن ویژگی کیفیت است.

در بازار فرش نیز برخی از ویژگی های فرش، عاملی برای برند شدن آنهاست. این ویژگی ها می تواند کیفیت، طرح، رنگ و جنس فرش باشد.

هنگامی که قصد خرید فرش دستباف را دارید، پیش از هر چیز باید بدانید به دنبال چه طرحی از فرش می گردید؟ با توجه به سبک و رنگ دکوراسیون فضا، فرش شما باید چه رنگ هایی داشته باشد؟ مساحت و ابعاد فرش باید چقدر باشد؟ کیفیت فرش انتخابی چگونه باید باشد؟ چه بودجه ای میخواهید هزینه کنید و فرش را برای فضای پر رفت و آمد می خواهید یا کم رفت و آمد؟

با وجود شباهت و تنوع بسیار بالا در طرح فرش دستباف، برخی از طرح ها انحصارا در یک شهر خاص بافته می شوند یا ویژگی های برخی از فرشهای دستباف کاملا انحصاری است که از این قبیل فرش ها میتوان به فرش دستباف ترکمن اشاره کرد.

فرش دستباف هریس

ویژگی های انحصاری فرش ها

برخی ویژگی های فرش دستباف، منحصر به یک منطقه خاص است. این بدان معنی است که فرش های هر منطقه با ویژگی های خاص و انحصاری شناخته می شوند. به عنوان مثال فرش دستباف تبریز و فرش دستباف هریس، هر دو در استان آذربایجان شرقی بافته می شوند. اما ویژگی های متفاوتی دارند. فرش دستباف تبریز، پرزهای کوتاه تری نسبت به فرش هریس دارد. اما تنوع نقش آن بیشتر است.

فرش های هریس تنوع نقش کمی دارند و طرح کلی آنها عموما خطوط شکسته، زاویه دار و فرم چهار گوش یا چند ضلعی است و در فرش های این منطقه، خطوط اسلیمی و خطایی نمی بینید. ترنج بزرگ زاویه دار، اشکال هندسی و خطوط شکسته، کل نقش و نگاره های فرش هریس را تشکیل می دهد. فرش های تبریز، اشکال و طرح های شناخته شده تری نسبت به فرش هریس دارد. به عنوان مثال فرش دستباف طرح ماهی با فرش تبریز شناخته می شود.

فرش های دستباف اراک با طرحی شبیه به فرش های کاشان بافته  می شود. اما بر خلاف فرش های کاشان، یک فرش پشمی ضخیم با پرزهای بلند است.

فرش های ترکمن، با رنگ قرمز لاکی یا قرمز تیره و نقوش انحصاری بافته می شوند. این نقش ها با خطوط شکسته و زاویه دار شکل می گیرند که نمونه آن را جز استان گلستان، در جایی نمی بافند.

فرش دستباف قم با بافت ریز ابریشمی یکی از نمونه های زیبا و با کیفیت فرش دستباف ایرانی است. گره ها در این فرش ها بسیار ظریف اند. فرش های قم، به نحوی با دقت و ظرافت بافته می شوند که بسیاری از افراد با فرش ماشینی آن را اشتباه میگیرند.

ظرافت در فرش دستباف قم

ویژگی های بهترین برند فرش دستباف

برای تشخیص بهترین برند فرش دستباف، باید به ویژگی های فرش توجه نمود. فرشی که ویژگی های انحصاری اش در بهترین رتبه و کیفیت باشد، به عنوان یک برند مطرح می شود. از جمله این ویژگی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراکم فرش دستباف (تعداد گره در واحد سطح)
  • قرینه بودن طرح های فرش (البته این در مورد همه فرش ها به خصوص فرش های فانتزی و چهل تکه صدق نمی کند)
  • یکدست بودن رنگ فرش ( طیف یک رنگ در جاهای مختلف فرش تغییر نکند)
  • استاندارد بودن ابعاد فرش ( فرشها در ابعاد استاندارد و تعریف شده ای بافته می شوند. در فرش های دستباف تا چند سانتی متر تغییر در ابعاد جایز و طبیعی است).
  • نوع گره فرش (گره فارسی باف که با دست زده می شود و گره ترکی باف که با قلاب بافته شده و از نوع فارسی کوچکتر و ظریفتر است).
  • جنس الیاف، خالصی و ناخالصی آن.
  • طرح و نقشه
  • حفظ ویژگی های محلی و منطقه ای ( به عنوان مثال فرش های ناحیه مرکزی و کویری مثل فرش کرمان و یزد عموما با رنگهای زمینه ای شتری، کرم، نخودی، نسکافه ای و … که از رنگ منطقه کویر الگو برداری شده بافته می شوند).

برند فرش دستباف

چه فرشی را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم، فرش های دستباف مختلف، ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. این ویژگی ها از آنها یک کالای خاص ایجاد نموده است و هر کدام از این برندها، به علت ویژگی های انحصاری خود به شهرت رسیده اند.

بیشتر فرش های دستباف ایرانی با طرح های شناخته شده ای از جمله طرح لچک ترنج اسلیمی، خشتی یا قابی، نقوش ختایی، طرح افشان، ریز ماهی، شاه عباسی، شکارگاه، محرابی، ترکمن و … بافته می شوند. در شهرها و مناطق مختلف رنگ بندی این طرح ها با هم متفاوت است. برخی از این فرشها در بیان جزئیات با هم تفاوت دارند. این تنوع طرح و رنگ، دست خریدار را برای یک انتخاب ایده آل باز می گذارد. خریدار می تواند با توجه به سبک و رنگ بندی دکوراسیون خود، بهترین برند فرش دستباف را انتخاب کند.

افرادی که به طرح و دکور کلاسیک علاقمند باشند، می توانند از فرش های پر نقش و ریز بافت استفاده کنند. طرح های لچک و ترنج، شکارگاه و افشان جزو فرش های پر نقش و نگار هستند که این فرش ها معمولا ظریف بافت با تراکم بالا هستند.

فرشی که برای اتاق خواب و راهروها نیاز دارید، باید کیفیت و مقاومت خیلی بالایی داشته باشد که فرش های عشایر بافت برای این کار بسیار مناسبند؛ زیرا از پشم خالص بافته شده و نسبت به پا خوردن بیش از حد مقاوم ترند و در نتیجه طول عمر بیشتری دارند. البته قیمت این فرش ها هم نسبت به سایر فرش های دستباف ارزانتر است.

فرش هایی با طرح هندسی، طرح خشتی، بته جقه، برای دکوراسیون های مدرن و اسپرت کاملا مناسبند.فرش های فانتزی و پرز بلند نیز برای چنین سبک دکوراسیونی پیشنهاد می شود.

حاشیه فرش دستباف

بهترین برند فرش دستباف چیست؟

برند سازی در فرش دستباف با سایر کالاها و صنایع کمی متفاوت است. شهر و منطقه بافت فرش، به عنوان نام برند شاخته می شود. هرگز نام کارگاه به عنوان برند مطرح نیست؛ هرچند برخی از کارگاه های فرش دستباف بسیار نامدار و معتبرند اما فرش ها با توجه به بافت منحصر بفرد هر منطقه، به عنوان یک برند مطرح می شوند.

بنابراین، می توان گفت زمانی که شما به دنبال بهترین برند فرش دستباف باشید، یعنی به دنبال بهترین شهرهای تولید کننده فرش دستباف ایرانی می گردید که فقط کافیست بدانید ویژگی های کدام فرش برای نیاز شما مناسب تر است.

هرگز نمی توان گفت فرش دستباف کرمان بهتر است یا فرش دستباف مشهد! هر کدام از این فرشها با ویژگی های خاص خود شناخته شده اند که در واقع برتری میان آنها نیست و هر کدام در جایگاه خود بهترین هستند.

بهترین شهرهایی که به عنوان برند فرش دستباف شناخته شده اند

برخی از شهرها و استانهای ایران، به عنوان مرکز بافت انواع فرش و قالی مشهورند. ما در این مقاله قصد داریم تا معتبرترین و بهترین برند فرش دستباف را به شما معرفی کنیم.

  • فرش دستباف کرمان

نقوش درز فرش های دستباف کرمان برگرفته از محیط است و عموما طبیعت را به تصویر می کشد و نقوش آن زیاد است. ارتفاع پرز در این فرشها بلند است و رنگ بندی زمینه فرش در فرش های کرمان نزدیک به رنگ های مناطق کویری مثل رنگ شن، رنگ شتری، نسکافه ای، کرم، نخودی، شیری و … است.

فرش کرمان

  • فرش دستباف کاشان

فرش بافته شده در کاشان یکی از شناخته شده ترین فرشهای ایرانی است که فرشهای ابریشمی و پشمی کاشان بسیار معروف و پر طرفدارند. این فرش ها بسیار نرم و لطیفند و با طرحی نزدیک به فرش های اصفهان بافته می شود اما نسبت به همتای اصفهانی خود بسیار ریز بافت تر و ظریف ترند. فرش های کاشان عمدتا 2 پوده هستند.

  • فرش دستباف تبریز

فرشهای دستباف تبریز بسیار مشهورند. این فرش ها با گره ترکی بافته می شوند که تراکم بالا و ظرافت بافت آن مثال زدنی است. تنوع طرح در فرش تبریز بسیار است و این فرشها با هر نوع ترکیب بندی رنگی بافته می شوند. فرش های تبریز بسیار مقاومند و عموما 2 پوده هستند. پرزهای آن کوتاه است و نسبت به فرش های کاشان ضخامت کمتری دارند و نازکتر هستند.

طرح ماهی فرش دستباف تبریز

  • فرش دستباف همدان

فرش دستباف همدان، یکی دیگر از فرش های نفیس دستباف است و طرح عمومی و انحصاری این فرش ها عمدتا هندسی است که البته گاهی خطوط اسلیمی و خطایی نیز در آنها دیده می شود. فرشهای همدان بر روی چله پنبه ای بافته می شود و در هر رج یک پود را از لابلای تارها عبور می دهند. نخ های پرز عمدتا از الیاف طبیعی و مرغوب انتخاب می شود که دست ریس اند. فرش ‌های همدان بسیار بادوام هستند و رنگ‌های زیبای آن خیره کننده است.

  • فرش دستباف اصفهان

فرشهای اصفهان، یکی از نامدار ترین فرش های شناخته شده دستباف ایرانی است. طرح لچک و ترنج، اصلی ترین طرح این فرش ها می باشد ولی باقی زمینه فرش با نقوش زیبای اسلیمی و گردش های آن، پر و دیزاین می شود.

فرش ابریشم دستباف اصفهان

  • فرش دستباف فراهان

فرشهای فراهان عموما در طرح های هراتی (بدون ترنج)، گل حنا، ماهی، شکل های هندسی و دسته گل بافته می شود که این نقوش به شکل مينياتور در زمينه سبز متمايل به زرد جای میگیرند. فرش های این منطقه بسیار با دوامند و با پشم زخیم بافته می شوند که ارتفاع پرزهای آن اصولا بسیار کوتاه است.

  • فرش دستباف قم

شهر قم جزو شهرهایی است که تاریخچه بافت فرش در آن به حدود 100 سال می رسد. فرش های دستباف قم از روی فرشهای کاشان الگو برداری شده است که این فرش ها بسیار ظریف بافتند و با تراکم بالا بافته می شوند. نظم و ظرافت فرش های دستباف قم به حدی است که گاها آن را با فرش ماشینی اشتباه می گیرند. بیشتر فرشهای بافته شده در شهر قم، از فرش های ابریشمی است.

فرش ابریشمی دستباف قم

  • فرش دستباف سلطان آباد

فرش های سلطان آباد را با نام اراک می شناسند. این فرشها برای مطابقت با دکوراسیون های مدرن و اروپایی بسیار عالی است.

  • فرش دستباف ترکمن

فرش های ترکمن یکی از  منحصربفردترین فرش های ایرانی است که در منطقه ترکمن صحرا بافته می شود. این فرشها با نگاره های متفاوتی بافته می شود که مختص فرش های ترکمن است. این فرشها را عموما با رنگ قرمز تیره می بینید.

  • فرش دستباف مشهد

فرش های مشهد با تراکم ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ گره در دسی ‌متر مربع بافته میشود که در هر رج، یک پود رد میشود و بافت این فرشها با گره فارسی انجام میگیرد. فرشهای مشهد جزو فرش های پشمی است و با الیاف مرغوب بافته می شود.

  • فرش هریس

فرشهای هریس در منطقه روستایی هریس بافته می شوند که این فرشها با لچک، ترنج و نقش و نگارهای زاویه دار بافته می شوند. فرشهای هریس با پشم مرغوب محلی بافته می شود و نمونه های آن را در کاخ های اروپایی خواهید دید.

این فرشها جزو شناخته شده ترین فرش های ایرانی هستند که در واقع به عنوان بهترین برند فرش دستباف شناخته می شوند. اما همین موضوع باعث شده تا برخی افراد سود جو، فرشهای غیر اصیل را به عنوان فرش اصیل و برند به طرفداران فرشهای دستباف بفروشند.

فرش دستباف هریس

تشخیص فرش دستباف اصل از غیر اصل

فرش های اصل، یک سری مشخصه دارند که از روی آنها می توان اصل بودن یا غیر اصل بودن فرش را تشخیص داد:

  • همیشه در هنگام خرید فرش دستباف، پشت آن را چک کنید تا نظم دانه بندی و تراکم آن درست باشد.
  • به رنگ آمیزی فرش دقت کنید که رنگ زمینه و نقوش باید در سراسر فرش یکدست باشد. برخی از فرش های غیر اصل و تقلبی دارای تفاوت رنگ در سطح فرش هستند.
  • ابعاد فرش را بررسی کنید و البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تفاوت ابعاد در فرش های دستباف تا چند سانتی متر طبیعی است اما بیشتر از آن نشانه ایراد فرش است.
  • نقش و نگار فرش باید متقارن باشد. (البته این برای تمام فرش ها صدق نمی کند).
  • به پود کشی و شانه فرش دقت کنید که نقوش در برخی جاها بالاتر یا پایین تر نباشد (اصطلاحا کوبیدگی نداشته باشد).
  • به ریشه فرشها و نظم آنها دقت کنید. تفاوت رنگ در ریشه ها جزو عیوب فرش و غیر اصل بودن آن است.
  • پرزهای قالی را چک کنید. می توانید روی آن دست بکشید که پرزها یکدست و مرتب باشد.

خرید فرش دستباف از بافنده و بدون واسطه

در نتیجه:

این مشخصات به شما کمک می کند تا یک فرش اصل و غیر معیوب را از فرشهای غیر اصل بشناسید. بهترین برند فرش دستباف، عموما این مشکلات را ندارند که از این رو در صنعت بازار فرش و تجارت جایگاه ویژه ای نیز دارند.

تمام این فرش ها به عنوان بهترین برند فرش دستباف، مطرح هستند و شما می توانید با توجه به نیاز خود و سبک دکوراسیون منزلتان، ایده آل ترین فرش را انتخاب کنید. همه این فرش ها نقش مهم و جایگاه ارزشمندی در سراسر جهان دارند؛ اما اینکه بهترین برند فرش دستباف چقدر برای شما اهمیت دارد، یک موضوع سلیقه ای است. اگر به دنبال بهترین فرش دستباف ایرانی هستید و نمیدانید که کدام یک را انتخاب کنید، ما ویژگی های کلی آنها را برایتان می گوییم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

فرش جمشیدی دستباف قم

مشخصات کلی فرشهای ایرانی

  • فرش دستباف اراک (سلطان آباد) و فراهان به عنوان بهترین برند فرشهای دستباف با پرز بلند شناخته می شوند.
  • فرش‌های دستباف نائین و ساروق کوتاه ترین پرزها را در بین فرشهای دستباف ایرانی دارند که قیمت آنها نیز کاملا مناسب است.
  • فرش‌های تبریز و قم به عنوان ریزبافت ترین و هنری ترین فرشها شناخته می شوند که تراکم و ظرافت این فرشها بسیار بالاست.
  • به طور کلی بیشتر فرشهای ایرانی با طرح لچک ترنج بافته می شوند که گلهایی دور تا دور آن را احاطه کرده اند که این گلها می توانند به صورت اسلیمی و خطایی و یا گلهایی با خطوط شکسته باشند.
  • فرشهای تبریز و مشهد را بیشتر با تم زمینه قرمز و آبی میبینید، این در حالی است که زمینه فرش های اصفهان و کرمان با تم رنگی کرم بافته می شوند.
  • فرش های بافته شده در همدان، کاشان و زنجان نسبت به سایر فرش های دستباف قیمت کمتری دارند.
  • فرش های دستباف بختیاری (فارس) و عشایری مقاومت و استحکام بالایی دارند و در مقابل پاخوردن، مقاوم ترند و دیرتر ساییده می شوند که این فرشها برای فضاهای پر رفت و آمد مثل اتاق خواب و راهرو ها پیشنهاد می شود.

فرش دستباف خراسان جنوبی

همچنین:

  • فرش های دستباف اصفهان، کاشان، هریس، فراهان و اراک که با طرح های هندسی؛ خشتی، قابی، میناخانی و بته جقه بافته می شوند، به عنوان مدرن ترین طرح در بین فرش های دستباف شناخته می شود.
  • قالی های بافته شده در کرمان و اردکان یزد، فرشهایی با طرح و نقش ساده هستند که این فرش ها نیز با توجه به کیفیتشان، قیمت مناسبی در بازار فرش دارند.
  • فرش های دستباف استان های گلستان، کردستان، خراسان شمالی و ایلات بختیاری جزو فرشهایی هستند که با طرح روستایی و عشایری بافته می شوند که این فرشها برای کسانی که این سبک سلیقه را می پسندند، بسیار جذاب است.
  • فرش های ترکمن در ابعاد کوچکتر بافته میشود و پرزهای آن کوتاه است که بیشتر برای تولید پشتی ها و قالی های سنتی از آنها استفاده می شود.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *