فرش, مقالات

فرش فانتزی به چه فرشی می گویند؟

فرش فانتزی یکی از انواع فرش است که این روزها جایگاه ویژه‌ای در بازار فرش دارد. این فرش‌ها با طرح و رنگ‌های متنوعی بافته می‌شوند و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

فرش، جذاب‌ترین و کاربردی ترین زیر انداز و زینت بخش خانه شماست. فرشها نقش مهم و موثری در زیبایی و فضا سازی محیط دارند. مهم نیست فرش را در داخل خانه پهن می‌کنید یا در یک سالن بزرگ هتل. مهم این است که فرشی جذاب و مناسب با محیط داشته باشید.

فرشها، سلیقه شما را نیز به سایرین معرفی می‌کنند. این تصور اشتباه را دور بیاندازید که فرشها نقشی در دکور ندارند. شما یک خانه یا یک اتاق بدون فرش را در نظر بگیرید! حتی اگر مبلمان و دکوراسیون هم داشته باشد، اما باز یک جای کار ایراد دارد. در واقع فرش، تکمیل کننده و پایه اکسسوری‌های دکوراسیون است.

فرش فانتزی چه فرشی است؟

فرش‌های فانتزی، طرح و چهره جدیدی از انواع فرش را ارائه می‌دهند. به دو صورت فرش دستباف و ماشینی بافته می‌شوند. همچنین به خاطر رنگ‌بندی و طراحی منحصر بفردی که دارند، به راحتی با هر محیطی ست و هماهنگ می‌شوند.

طرح و نقشه این فرش‌ها با فرش‌های سنتی متفاوت است. تنوع و نوین گرایی همیشه برای بشر جذابیت داشته است. از این رو فرش‌های فانتزی مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. به خصوص نسل جوان برای خرید فرش فانتزی تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

فرش‌های فانتزی زیر مجموعه متنوعی دارند. شمایل آنها نسبت به هم متفاوت است. بسیاری از آنها به خاطر نقشه و طرحشان، فانتزی خوانده می‌شوند. ارتفاع نخ پرز (نخ خاب) آنها با فرش سنتی متفاوت است. رنگ بندی آنها نیز دلیل دیگری بر این ادعاست.

از فرش‌های فانتزی در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

از انواع فرش فانتزی می‌توان در هال و پذیرایی منزل، آشپزخانه، اتاق خواب، برخی از دفاتر کاری و … استفاده کرد.

ویژگی‌های فرش فانتزی

  • فرش‌های فانتزی عموما با طرح اشکال هندسی و خطوط فرضی بافته می‌شوند. کمتر پیش می‌آید فرش فانتزی را با طرح سنتی و اسلیمی ببینید.
  • طرح‌های فانتزی خیلی پیچیدگی ندارند. طرح آنها به راحتی قابل درک است. در اصطلاح در طرح‌های ساده‌تر با خوانایی بیشتر بافته می‌شوند.
  • عموما نقش و موتیف درشتی دارند.
  • برای فرش فانتزی، قانون و اصول خاصی وجود ندارد. این فرش‌ها در هر رنگ و نقشی می تواند بافته شود.
  • رنگها می‌توانند براق تا مات باشند.
  • فرش‌های فانتزی هم با رنگ‌های شاد مثل سرخابی، آبی نفتی، زرد و … بافته می‌شوند هم با رنگهای خنثی و سرد. در مجموع این فرشها محدودیت رنگ ندارند.
  • برخی از فرشهای فانتزی به صورت برجسته بافته می‌شوند.
  • فرش‌های فانتزی در هر سایز و ابعادی می توانند بافته شوند. حتی ممکن است ابعاد استاندارد را در بافت آنها رعایت نکنند.

تفاوت فرش فانتزی با فرش های سنتی

هر کدام از انواع فرش‌های فانتزی و سنتی، طرفداران خاص خود را دارند. تا به امروز خیلی خدشه‌ای به بازار یکدیگر وارد نکرده‌اند. اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

  • فرشهای فانتزی را فرش مدرن نیز می‌نامند. عموما از آنها برای دکوراسیون‌های مدرن و فانتزی استفاده می‌شود. فرش‌های فانتزی با مبلمان سلطنتی و برخی مدل‌های کلاسیک، همخوانی ندارند. اما در دکوراسیون‌های مدرن به خوبی به چشم می‌آیند.
  • طرح و رنگ فرش‌های سنتی، بر اساس ویژگی‌های اقلیمی طراحی می‌شوند. به عنوان مثال، فرش‌های بافته شده در مناطق کویری، به رنگهایی که در کویر میبینید (کرم، نسکافه ای، شتری و …) شناخته می‌شوند. فرش‌های تبریز؛ با نقش گل و ترنج و رنگهای قرمز و آبی بافته می‌شوند. فرشهای قم؛ تراکم و تعداد گره کمتری دارد. این بدان معنی است که از روی ظاهر فرش می‌توان به منطقه بافت آن پی برد. اما فرش‌های فانتزی نقش و طرح خاصی ندارند. ویژگی‌های آنها اصالت و منطقه بافتشان را مشخص نمی‌کند.
  • فرش‌های سنتی، با طرح‌های ترنج، افشان و خشتی بافته می‌شوند. عموما طرح شلوغی دارند. اما فرش‌های فانتزی، عموما طراحی خلوتی دارند.
  • موتیف‌ها در فرش‌های سنتی، ریز و کوچک‌اند. اما در فرش‌های فانتزی نقش‌ها در ابعاد بزرگ بافته می‌شوند.
  • ارتفاع پرز در فرش‌های سنتی معمولا کوتاه است. اما فرش‌های فانتزی پرزهای بلند تا خیلی بلند دارند.
  • می‌توانید متناسب با محیط و دکور مورد نظرتان، یک فرش فانتزی جذاب انتخاب کنید.

مزایای خرید فرش فانتزی

معیار فانتزی، برای سلیقه‌های مختلف، متفاوت است. یک فرش چهل تکه دستباف نیز به عنوان فرش فانتزی شناخته می‌شود. همانطور که قبلا گفتیم انواع پادری مثل پادری گبه یا گلیم چهل تکه جز پادری فانتزی محسوب می‌شود. در مورد فرش‌ها نیز این امتیاز وجود دارد. گلیم فرش، گبه و حتی فرش‌های وینتیج نیز این روزها به عنوان فرش فانتزی تعریف می‌شوند. (البته فراموش نکنید تعریف فانتزی برای هر کس یک مفهوم دارد).

اما چه چیز باعث جذابیت فرش فانتزی شده است؟

  • بشر به طور ذاتی، تنوع را دوست دارد. نو آوری در طراحی پوشاک، اکسسوری‌های مد وفشن، تنوع در خرید لوازم مختلف و حتی سفر به یک جای دیگر همیشه در روحیه افراد اثر مثبت دارد. از این رو اولین دلیل برای استقبال از فرش فانتزی، نوآوری در سبک دکوراسیون و محیط پیرامون افراد است.
  • فرش‌های فانتزی تنوع بیشتری در نقش، رنگ و ابعاد نسبت به نوع سنتی خود دارند. در نتیجه راحت تر با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می شوند.
  • فرش های فانتزی، مقاومت و دوام خوبی دارند. در برابر رطوبت، شستشو مقاومند.
  • در مقابل به تمام ویژگی هایی که دارد، قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به فرش های کلاسیک و سنتی دارد.

انواع فرش فانتزی

  • فرش شگی

واژه شگی در زبان انگلیسی به معنی “دراز مو” است . شگی، به فرش فانتزی با نخ پرز (نخ خاب) خیلی بلند گفته می‌شود. ضخامت نخ‍های پرز نیز نسبت به نوع سنتی کمی بیشتر است. این فرش‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. بیشتر در اتاق خواب، اتاق کودک و نوجوان، آشپزخانه و حتی برخی از دفاتر کاری استفاده می‌‍شود. خانم‌ها این فرش را بیشتر دوست دارند.

ویژگی های فرش شکی

فرش‌های شگی به خاطر ارتفاع زیاد نخ پرز، شستشوی سختی دارند. نسبت به سایر فرش‌های فانتزی، آسیب پذیرترند. از این رو برای مکانهای پر رفت و آمد اصلا مناسب نیستند. قالبا در ابعاد کوچک و قالیچه‌ای و به صورت صنعتی بافته می‌شوند.

  • فرش شنل

 فرش شنل نیز یکی از انواع فرش فانتزی محسوب می‌شود. شنل فرش‌ها به فرش بلژیکی نیز معروف‌اند. این فرش‌ها ضخامت کمی دارند. همچنین بر روی سرامیک سر می‌خورند. از این رو، زیر آنها را با لاتکس یا آستری می‌پوشانند. این کار خطر سر خوردن را کم میکند.

ویژگی فرش فانتزی شنل

این فرش‌ها بسیار سبکند. عموما به صورت صنعتی بافته می‌شوند. جنس نخ آنها نخ اکریلیک یا پشم است. برخی از انواع آن نیز از ترکیب چند نوع الیاف مختلف بافته شده‌اند. بزرگترین مشکل شنل فرش‌ها این است که در برابر رطوبت مقاوم نیستند. در اثر شستشو نیز کوچک‌تر شده و اصطلاحا آب می‌روند. در نتیجه مناسب برای محیط‌های کم رفت و آمد بوده و بیشتر جنبه تزئینی دارند.

  • فرش فانتزی اتاق کودک

فرش‌های فانتزی اتاق کودک، پر از رنگ و نقش های فانتزی و کودکانه است. کودکان به کارتون و طرح‌های عروسکی بسیار علاقمندند و جذب رنگ‌های فانتزی می‌شوند. از این رو به تمام فرش‌هایی که با نقش کودکانه بافته شده باشد، فرش فانتزی اتاق کودک می‌گویند.

ویژگی فرش فانتزی اتاق کودک

ارتفاع نخ خاب این فرش‌ها کوتاه است. ویژگی بافتی آنها شبیه به فرش های سنتی است. اما عموما لمس نرم تری دارند تا از آسیب دیدگی احتمالی دست و پای کودک با فرش کاسته شود. مقاومت این فرش ها به خاطر کاربردی که دارند، بسیار بالاست. در نتیجه نگران تمیز کردن، حجم پاخوردگی و شستشوی آن نباشید.

  • فرش فریز

فرش فریز نیز جز فرش‌های فانتزی است که ارتفاع نخ پرز (نخ خاب) آنها کوتاه است. این فرشها طرفداران بسیاری دارد.

ویژگی فرش‌های فریز

تراکم بافت این فرش‌ها بسیار بالاست. دوام و مقاومت بالایی دارند. در ترکیب رنگی این فرش‌ها یک طرح سایه روشن دیده می‌شود. این ویژگی منحصر بفرد نگاه هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. شستشوی راحت تر و آسیب دیدگی کمتری دارند. از این فرش‌ها در محیط‌های پر رفت و آمد می‌توانید استفاده کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *