فرش دستباف

فروش فرش دستباف را چگونه انجام دهیم؟

فروش فرش دستباف، صرفا یک شغل و حرفه نیست. بلکه یک شغل حرفه‌ای است. فرش از دیر باز در خانه هر ایرانی وجود داشته و جزو اولین مایحتاج‌های زندگی محسوب می‌شود. فرش در جهیزیه هر دختری بوده است. بعدها در قوانین و رسوم ازدواج، خرید حداقل یک تخته از آن به داماد محول گردید. اگر به تاریخچه خرید و فروش فرش نگاه کنیم، بسیاری از خانه‌ها مبلمان و اکسسوری‌های دکوراسیون نداشتند. اما فرش تنها کالایی است که در تمام خانه‌ها وجود دارد.از این رو بازار فروش آن همیشه داغ بوده است.

فروش انواع فرش

در دایره لغات، فرش به کلیه زیر اندازهای بافته شده می‌گویند. از جمله: گلیم، گبه، فرش دستبافت، وینتیج، قالیچه‌ها و حتی انواع پادری. اما در جامعه امروزی، همه ما فرش را به عنوان یک زیر انداز مجزا از سایر انواع آن می‌شناسیم. فرش‌ها در دو نوع کلی بافته می‌شوند:

هر کدام از این فرشها، ویژگی‌های منحصر بفردی دارند. اگر شما فروشنده هستید، برای فروش قالی یا فرش مورد نظرتان این ویژگی‌ها را بشناسید. زیرا در تعیین قیمت فرش شما تاثیر گذارند. در این مقاله ما قصد داریم فروش فرش دستباف را بررسی کنیم.

برای فروش فرش‌های دستباف کدام ویژگی‌ها مهم و مطرح است؟

  • جنس فرش

یکی از مهمترین ویژگی‌های فرشهای دستباف، جنس الیافی است که فرش را با آن بافته‌اند. تمامی فرش‌ها از 3 نخ تار، پود و خاب شکل می‌گیرند. هر کدام از این نخ‌ها از الیاف مختلفی ریسیده می‌شوند. ویژگی مشترک همه آنها این است که ماهیت طبیعی دارند. یعنی توسط طبیعت تولید می‌شوند. مثل پشم، ابریشم، کرک، پنبه، کتان و … اما ویژگی و ظرافت آنها با هم متفاوت است. با توجه به اینکه فرش از چه الیافی بافته شده، نحوه نام گذاری و ویژگی‌های آن متفاوت است. به طور کلی فرشهای دستباف بر اساس جنس به نام‌های زیر شناخته می شوند:

شستشوی سبد فرش

میزان مصرف هر کدام از این الیاف در بافت فرش ویژگی فرش را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال:

  • فرش تمام پشم

تمام بخش‌های این فرش اعم از تار، پود و پرز، از جنس پشم است. بافت فرش به علت ضخامت نخ پشمی درشت است. دوام و مقاومت بالایی دارد. نسبت به سایر فرش‌های دستباف ارزان‌تر است.

  • فرش تمام ابریشم

تار، پود و پرز این فرشها از جنس ابریشم است. این فرش‌ها به خاطر نازکی و ظرافت نخ ابریشم، بسیار ظریف‌اند. قیمت فرش تمام ابریشمی، بسیار بالاست.

  • قالی گل ابریشم

فرشهای گل ابریشم، نقش برجسته دارند. تار، پود و کف فرش از جنس پشم و گلهای آن از جنس نخ ابریشمی است. نسبت به فرش تمام ابریشم ارزانتر است. ولی به لحاظ ارزش هنری با آن رقابت می‌کند.

  • فرش کف ابریشم

تار و پود فرش‌های کف ابریشم از جنس پشم است. اما جنس نخ خاب آن ابریشم است.

  • فرش چله ابریشم

چله‌ و تار و پود آن از جنس ابریشمی است. اما نخ خاب یا پرزهای آن می‌تواند پشم یا پنبه باشد.

  • فرش چله پشم

در فرش چله پشم، همانند نوع ابریشمی، فقط نخ تار (چله) از جنس نخ پشمی است.

  • فرش کرکی

نخ خاب این فرش‌ها، از موی بز به دست می‌آید. گاهی نخ‌ها ترکیبی از موی پشم و کرک است و گاهی به صورت خالص ریسیده می‌شود.

  • فرش سوف

فرش سوف نوعی فرش نقش برجسته است که نوع بافت سطح آن عمدتا گلیم است. در هر رج از این فرش، همراه با نخ پود، نخ زر از جنس طلا یا نقره بکار می‌رود.

فرش دستباف

  • ابعاد فرش

ابعاد فرش نقش مهمی در تعیین قیمت و فروش فرش دارد. انواع فرش و پادری در سایزهای مختلف بافته می‌شوند. هر کدام از این ابعاد برای بخشی از مساحت ساختمان شما مناسب است. قطعا هر چه فرش شما بزرگتر باشد، قیمت آن بیشتر است. فرشها و قالی‌های خیلی بزرگ دستباف‌، جنبه اشرافی دارند و هر کسی آنها را نمی‌خرد.

  • هویت مکانی فرش

هویت مکانی فرش، مشخص می‌کند که فرش شما در چه منطقه جغرافیایی بافته شده است. این موضوع از دو جهت بررسی می‌شود.

فرهنگ جغرافیایی

فرهنگ جغرافیایی نشان می‌دهد که این فرش در چه جامعه‌ای بافته شده است.

تولید فرش ابریشمی

فرش شهری بافت:

فرش‌های شهری، فرشهایی هستند که در داخل شهرها و به دست هنرمندان شهر نشین بافته می‌شوند. این فرشها عمدتا با رج شمار بالا بافته شده‌اند. قالی‌های شهری در ابعاد بزرگ و خیلی بزرگ بافته شده و جزو فرشهای نفیس محسوب می‌شوند. هزینه تولید مواد اولیه، رنگرزی و بافت این فرشها گرانتر از 2 نوع دیگر است.

فرش روستایی بافت:

فرش‌های روستایی بافت نسبت به فرشهای شهری، طرح، نقشه و بافت ساده‌تری دارند. ضخامت این فرش‌ها بیشتر است. در ابعاد کوچکتر بافته می‌شوند. بسیاری از آنها برای تولید پشتی، کناره، قالیچه و خرک استفاده می‌شود.

فرش عشایری بافت:

فرش‌های عشایری بافت به دست زنان و مردان عشایری بافته می‌شود. این نوع فرشها نسبت به سایر فرش‌های روستایی و شهری، بافت ساده‌تری دارند. نقشه و طرح آنها ساده است. ابعاد کوچکتری دارند. تنوع رنگی کمتری در طرح آنها دیده می‌شود. دقت در بافت و ظرافت کمتری دارند. مواد اولیه و الیاف آنها نیز گران نیست. در نتیجه فرشهای ارزانتری هستند.

فروش انواع فرش

نقطه جغرافیایی

فرشها را بر اساس منطقه‌ای که در آن بافته شده‌اند قیمت‌گذاری می‌کنند. فرش در تبریز و آذربایجان بافته شده است یا مناطق کویری؟ قیمت و ویژگی فرش‌ها بر اساس نقطه جغرافیایی منطقه بافت فرش، تعیین می‌شود. به عنوان مثال ترکمن و گنبد هر دو مربوط به یک استان هستند. اما ویژگی فرش‌های آنها متفاوت است.

  • نوع بافت فرش

نوع بافت در قیمت و فروش فرش اثرگذار است. فرش‌ها بر اساس نوع بافت به انواع گبه، فرش، گلیم، جاجیم و … تقسیم‌بندی می شوند. این فرش‌ها بر اساس ابعادی که بافته شده‌اند، کاربردهای متفاوتی دارند. تنوع ترکیبی در آنها وجود دارد. مثل فرش چهل تکه یا فرش چهل تکه با حاشیه گبه.

گبه چهل تکه

  • نوع گره فرش

نخ پرز یا نخ خاب را به دو صورت گره می زنند یا می بافند.

  1. گره فارسی
  2. گره ترکی

گره‌های ترکی با کمک قلاب انجام می‌شود. فاصله تارها کمتر است و ظرافت بافت بیشتری دارد. در حالی که گره‌های فارسی تماما با دست انجام می‌شود. در نتیجه فاصله نخ‌های تار بیشتر خواهد بود. قیمت فرش بر اساس اینکه فرش ترکی‌باف است یا فارسی‌باف، فرق می‌کند. عمدتا فرش‌هایی با گره‌های ترکی گرانتر از فرش‌هایی با گره فارسی است. زیرا هم استحکام و تراکم فرش بیشتر است. هم گره و نقش ظریف‌تری دارد.

  • تراکم یا رج شماری فرش

تراکم یا رج شماره فرش، به تعداد داده های بافته شده در واحد سطح اشاره دارد. هر چه تراکم فرش بیشتر باشد یعنی تعداد گره‌های آن بیشتر است. در نتیجه ظرافت نقشه بافته شده بیشتر است. همچنین استحکام فرش نیز بالاتر است. متخصصان فرش معتقدند اصطلاح تراکم برای فرشهای دستباف استفاده نمی شود. اما هر چه رج شمار فرش بیشتر باشد، یعنی تراکم فرش، استحکام و ظرافت طرح آن بیشتر است.

  • رنگ بندی فرش

برای فروش فرش، رنگ فرش نیز مورد توجه قرار می گیرد. رنگهای استفاده شده در بافت فرش، اصالت فرش را مشخص می‌کند. به عنوان مثال فرشهای آذربایجان مثل فرش تبریز با رنگهای شاد و جذاب مثل قرمز و آبی پر رنگ بافته می‌شوند. در حالی که فرش‌های منطقه کرمان و یزد از رنگ‌های نزدیک به رنگ شن‌های کویر مثل کرم، قهوه ای، نسکافه‌ای و شیری بیشتر استفاده می‌کنند.

فرشهای شهری باف ترکیب و تنوع رنگی بیشتری نسبت به نوع روستایی و عشایری دارند. شاید به این علت که دسترسی به تولید و اجرای رنگرزی در جوامع شهری بهتر و راحت‌تر است. در حالی که در عشایر رنگرزی با محدودیت بالایی روبرو است. گاها فرشها با رنگ طبیعی الیاف بافته می‌شوند.

هر چه تعداد رنگ به کار رفته در نقشه یک فرش بیشتر باشد، آن فرش گرانتر است. برای خرید فرش به رنگ آن توجه کنید. در کنار جذابیت و هماهنگی‌های رنگی، کیفیت رنگرزی را جدی بگیرید. برخی از الیاف فرش با رنگهای جوهری رنگ آمیزی می‌شوند. در نتیجه بر اثر استفاده یا شستشوی فرش، رنگ پس داده و فرش خراب می‌شود.

  • نقشه و طرح فرش

پیش از هر چیز باید بدانیم که طرح، به کل نقش و نگار بافته شده در یک فرش گفته می‌شود. در حالی که هر کدام از اجزای طرح مثل یک گل، به عنوان نقش فرش شناخته می‌شوند. برای فروش یک قالی به طرح و نقشه فرش توجه کنید. این دو المان، نقش بسزایی در تعیین قیمت فرش دارند. هر چه پیچیدگی و ظرافت طرح و نقشه فرش شما بیشتر باشد، فرش شما ارزش مادی بیشتری دارد. فرشهایی که تراکم و رج شمار بیشتری دارند، نقشه آنها ظریف بافت تر است.

  • کیفیت فرش

کیفیت فرش شما را، تراکم، رنگ، ظرافت بافت، تقارن نقش، ابعاد و جنس آن مشخص می‌کند. فروش فرش‌های با کیفیت، اعتبار شغلی شما را افزایش داده و درامد بیشتری برایتان به همراه دارد.

فروش فرش دستباف

  • خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش، خدماتی است که تولید کننده یا فروشنده بر حسب دامنه شغلی خود برای محصولی که فروخته شده ارائه می‌دهد. آشناترین مثال برای خدمات پس از فروش ارائه ضمانت نامه مدت دار و نصب برخی از دستگاه هاست. این خدمات تضمینی بر کیفیت محصول، جذب اعتماد مشتری و نوعی مشتری مداری محسوب می‌شود. برای فروش قالی و فرش نیز خدمات پس از فروش بسیاری تعریف شده است. ساده کارپت به عنوان یک مرکز فروش فرش، خدمات پس از فروش متعددی را به خریداران محصولاتش ارائه می دهد. از جمله:

مشاوره رایگان انتخاب و خرید فرش

در مشاوره رایگان انتخاب و خرید فرش، کارشناسان ساده کارپت آمادگی کامل دارند تا شما را برای انتخاب ایده‌آل و بهترین خرید فرش، راهنمایی کنند. آنها با توجه به مساحت فضایی که مد نظر دارید، سبک دکوراسیون و سلیقه شما، مبلغی که در نظر گرفته‌اید و … شما را برای داشتن بهترین انتخاب همراهی می کنند.

رفو و ترمیم فرش

گاهی فرشی که از فرش فروشی خریداری شده، مشکلات و ایراداتی در بافت دارد. یا در اثر استفاده مکرر و کیفیت پایین فرش، دچار آسیب می‌شود. در نتیجه نیاز به رفو و ترمیم فرشهای دستباف خواهد داشت. نتیجه‌ی انجام رفو و ترمیم فرش، رفع ایرادات فرش، افزایش طول عمر و مدت استفاده بیشتر از آن می‌شود.

رفو فرش پشمیشست و شوی فرش

شستشوی فرش‌های دستباف، یکی دیگر از خدماتی است که برخی از فروشندگان فرش به خصوص فروش اینترنتی فرش ارائه می دهند. شستشوی فرش، به خصوص فرش‌هایی که با دست بافته شده اند، یک کار تخصصی است. چنانچه مهارت و دانش نداشته باشید ممکن است به فرش آسیب بزنید.

اصالت و قیمت گذاری

اصالت و قیمت گذاری فرش، یکی دیگر از خدماتی است که توسط فروشندگان فرش ارائه می شود. کارشناسان فرش با بررسی ویژگی‌های مختلف فرش مدنظرتان، سن و اصالت فرش را بررسی و بر اساس آن برای فرشتان قیمت تعیین می‌کنند. این کار قیمت و ارزش واقعی فرش را برای شما روشن می‌کند.

فروش اینترنتی فرش

عصر امروز، عصر اینترنت و دنیای ارتباطات است. کسانی در این عصر موفق‌ترند که به اینترنت و فروش آنلاین توجه ویژه‌ای نشان دهند. این روزها تمامی اقشار جامعه در اینترنت و شبکه های اجتماعی عضویت دارند. اخبار و فروش با سرعت بیشتری پیگیری و اجرا می‌شوند. از این رو اگر به دنبال کسب درآمد بیشتر هستید، حتما یک سایت فروشگاهی داشته باشید. فروش آنلاین و به خصوص فروش اینترنتی فرش، به شما این امکان را می‌دهد که بهتر و مطمئن‌تر به دیگران معرفی شوید. تعداد افراد بیشتری در دنیای اینترنت، شما و خدمات شما را می‌شناسند. در نتیجه نرخ تبدیل مشتری‌هایتان افرایش می باید.

برای فروش اینترنتی فرش چه کار کنیم؟

فروش آنلاین یک پروسه جدید در بازار است که کسب درآمدهای امروزی به آن وابسته میباشد. تمامی افراد برای توسعه درآمد، با طراحی یک سایت فروشگاهی و فروش آنلاین نیاز دارند. افراد برای خرید نیازهای خود، فقط به یک دستگاه متصل به اینترنت نیاز دارند. با چند کلیک و یک سرچ ساده میتوانند به فروشگاه های اینترنتی وارد شده و پروسه خرید را انجام دهند.

فروشنده در فروش آنلاین خود موظف است کلیه اطلاعات مربوط به محصول، نحوه تحویل، قیمت و خدمات پس از فروش خود را اعلام و معرفی کند. سایت باید به نحوی طراحی شود که مخاطبان احساس کنند وارد یه فروشگاه برای خرید حضوری شده‌اند.

برای فروش اینترنتی این اطلاعات را بدانید:

  • معرفی محصول

فروشنده برای فروش اینترنتی فرش، باید دانش و آگاهی‌های لازم در مورد آن فرش را داشته باشد. از جمله، اصالت فرش، رج شمار فرش، جنس الیاف و …

  • قیمت

قیمت محصول را بدانید. مشتری در وهله اول به قیمت کالا توجه می‌کند. با توجه به شرایط اقتصادی، قیمت این روزها یک فاکتور مهم در خرید و فروش است.

  • عکس

حتما از محصول خود چند عکس مختلف داشته باشید. برای فرش باید از چند زاویه عکس داشته باشید. بد نیست یک تصویر لایف استایل و یک عکس از پشت کار هم در آلبوم معرفی محصول داشته باشید.

  • معرفی محصولات مشابه

برای فروش فرش‌های دستبافت در یک سایت فروشگاهی، بخشی را طراحی کنید که نمونه فرشهای مشابه را نیز معرفی می‌کند. به مشتریان خود پیشنهاد بدهید. شاید تشویق شد و فرش دیگری را نیز انتخاب کرد.

  • وبلاگ های مرتبط

برای معرفی بهتر ویژگی‌ها و کاربردهای محصول، در خصوص آن وبلاگ تهیه کنید.

1-وبلاگ‌های مرتبط با موضوع سایت، مخاطبین شما را نسبت به موضوع سایت و محصول آگاه‌تر می‌کند.

2-از زیاده گویی و سر رفتن حوصله مخاطب در بخش خرید جلوگیری می کند.

خرید فرش چهل تکه

  • شبکه های اجتماعی

همه مردم دانش سایت گردی ندارند. اما تقریبا همه آنها با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارند. برای فروشگاه خود شبکه اجتماعی داشته باشید. سایت و محصولاتتان را در پیج خود معرفی و تبلیغ کنید. با این کار مخاطب بیشتری خواهید داشت.

  • با مشتری خود صادق باشید.

در فروش صداقت داشته باشید. این کار به اعتبار شما می افزاید. اگر فرش شما مشکلی دارد، نواقص و ایرادات را عنوان کنید. عدم بازگویی آن، باعث می شود تا مشتری تصور کند سر او را کلاه گذاشته اید. این امر تبلیغ خوبی برای شما و جذب مخاطب بیشتر نیست.

گلیم چهل تکه گرد

ساده کارپت یک فروشگاه بزرگ و مرکز فروش انواع فرش، انواع گبه، انواع گلیم، انواع فرش وینتیج، انواع پادری شیک، پادری های گرد، و کلیه اکسسوری های وابسته به فرش مثل پاف، رانر فرش، کوسن، تابلو فرش، سبد فرش و حتی اکسسوری های مد و فشن مثل کیف فرش، صندل فرش و کمربند فرش است. با ورود به سایت ساده کارپت انواع محصولات وابسته به فرش را خواهید دید.

فروش فرش دستبافت کار آسانی نیست. به خصوص اگر بخواهید به یک خبره بفروشید. اما خیلی هم کار سختی نیست. فقط کافیست اراده قوی داشته باشید و قوانین فروش را بدانید. خیلی ها معتقدند در این شرایط اقتصادی کسی پول و بودجه برای خرید فرش ندارد. اما فراموش نکنید، فرش جزو اقلام و کالاهای مصرفی مهمی است که همه به آن نیاز دارند. در عزم خود راسخ باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *