فرش دستباف

فرش دستباف مدرن ایرانی

فرش دستباف مدرن، به فرش های دستبافی گفته می شود که با توجه به سلیقه روز، در طراحی آنها از المان‌ های امروزی و مدرن استفاده شده باشد. این فرش‌ ها نقطه مقابل فرش‌ های دستباف با طرح سنتی قرار می گیرند.

طراحی مدرن فرش، از نظر افراد مختلف، تعریف متفاوتی دارد. اما در کل به تمامی فرش هایی که طرح فانتزی دارند، فرش مدرن گفته می شود. فرش های مدرن، فرش هایی هستند که نسبت به فرش های سنتی، طرحی جذاب و پیچیده دارند که در عین سادگی، از رنگ بندی متفاوت تری برخوردار هستند. این فرش ها اصولا با تمام دکوراسیون های اسپرت، کلاسیک و مدرن هماهنگ می شوند.

فرش دستباف مدرن چیست؟

بسیاری از طراحان فرش مدرن، معتقدند فرش هایی که نقوش شلوغی ندارند، رنگ بندی ملایم تری دارند و همچنین در متن آنها از رنگ های خنثی، بیشتر استفاده شده باشد، به عنوان فرش مدرن معرفی می شود. در حالی که از نظر برخی دیگر از کارشناسان، فرش های فانتزی که امروزه طرفداران بسیاری را جذب کرده و با هر نوع دکوراسیونی هماهنگی دارند، از جمله فرش های وینتیج و فرش چهل تکه نیز جزو فرش های مدرن محسوب می شوند.

امروزه مسیر زندگی و سبک دکوراسیون به سمت مدرنیته پیش می رود. بسیاری از اکسسوری های دکوراسیون تغییر کرده اند و مدل چیدمان لوازم مدرن تر شده است. فرش نیز یکی از این اکسسوری ها محسوب می شود. وقتی درباره فرش مدرن صحبت می‌ کنیم، منظورمان فقط یک مدل خاص از فرش نیست. بلکه انواع فرش می توانند در این دسته‌ بندی مدرن جای گیرند.

زمانی که نام فرش دستباف را می شنوید، یک فرش پشمی عمدتا قرمز با نقش و نگار های شلوغ در ذهنتان تداعی می شود که انواع طرح ‌های اسلیمی و ختایی، بته جقه، شاه عباسی، محرابی، ابنیه تاریخی، طرح خشتی و طرح افشان که در انواع رنگهای شاد و درخشان دیده اید را شامل می شود.

این در حالی است که فرش های مدرن، چهره ای جدید از فرش را که در نهایت سادگی، بسیار جذاب هستند را در مقابل شما نمایان می کنند.

ویژگی فرش دستباف مدرن

  1. فرش های مدرن بر خلاف فرش های سنتی، بدون طرح و نقشه خاصی طراحی می شوند. سبک طراحی و نقوش به کار رفته در آنها کاملا متفاوت است. در این فرش ها طرح منظم، تقارن و خطوط رنگی بی انتها، دیده نمی شوند و در واقع نظم خاصی ندارند. آنها دارای طرح های بی نظمی هستند که در اوج بهم ریختگی به یک نظم واحد می رسند.
  2. ابعاد برای این فرش ها، به شکل قانونی تعریف نشده است و این فرش ها بیشتر در ابعاد قالیچه های بزرگ بافته می شوند. البته در ابعاد استاندارد و تعریف شده هم آنها را می بینید که نظم خاصی برای آنها وجود ندارد.
  3. رنگ بندی روشن و ساده و یا حتی تک رنگ، یکی دیگر از خصوصیت فرش های مدرن است.

انواع فرش دستباف مدرن

اصلی ترین نکته در فرش دستباف مدرن، سادگی و ترکیب رنگی آن است. این فرش ها بر خلاف فرش های سنتی، پیچیدگی نقش ندارند و ترکیب رنگی آنها نیز ساده تر است. استفاده از رنگهای ملایم از مهمترین ویژگی های فرش های مدرن محسوب می شود. البته برخی از کارشناسان معتقدند تمام فرش هایی که شبیه به نوع سنتی نباشند، فرش مدرن هستند.

  • فرش شگی

فرش مدل شگی، یکی از جذاب ترین فرش های مدرن است که حتی ممکن است هیچ نقشی نداشته باشد. فرش‌های شگی با نام فرش های پرز بلند نیز در بازار شناخته می شوند. پرز این فرش ها، نسبت به تمام انواع فرش، بلند تر است و گاهی ارتفاع آنها به 8 تا 10 سانت هم می رسد. بزرگترین انتقاد به فرش های شگی، جذب زباله های ریز، مو و گرد و غبار است که در بین پرزهای بلند گیر می کند و به سختی هم تمیز می شود.

  • فرش فریز

فرش مدرن فریز، بر خلاف نوع اول اصلا پرز ندارد. این فرش ها در ظاهر شبیه به گلیم هستند. از این رو بر خلاف مدل شگی، نه تنها گرد و غبار جذب نمی کنند بلکه پرز دهی هم ندارند. این فرش ها علی رغم نداشتن پرز، بسیار نرم و لطیف هستند و ضخامت کمی هم دارند و البته استحکام و مقاومت آنها بالاست که به راحتی جارو می شوند و می توان حتی آنها را بی دردسر شست.

  • فرش چهل تکه

فرش دستباف چهل تکه، نوع دیگری از فرش های مدرن است که از ترکیب و به هم دوخته شدن تکه های فرش تولید می شود و از انواع فرش های ماشینی و دستباف با طرح کلاسیک، سنتی و گاها مدرن، حتی گلیم و گبه در تولید این فرش ها استفاده می شود. این فرش ها نظم و قانون خاصی ندارند و شبیه به پارچه های چهل تکه، تکه دوزی می شوند. عموما فرشی که بنا به هر دلیلی آسیب دیده باشد، بخش های سالم را از آن جدا کرده و این تکه های به جا مانده را بر حسب سلیقه به هم می دوزند. فرش های چهل تکه یکی از فرش های مدرن است که این روزها در هر خانه ای نمونه ای از آن را می بینید.

تفاوت این فرش ها با سایر فرش های مدرن این است که چهره نوینی از فرش های سنتی را نمایان می کنند و رنگبندی شلوغ تری دارند. مجموعه ساده کارپت به عنوان یکی از مراکز معتبر تولید و فروش فرش های چهل تکه در ایران فعالیت می کند. فرش های چهل تکه ساده کارپت، در قالب قالی چهل تکه، گلیم تکه دوزی و گبه چهل تکه تولید و عرضه می شوند.

فرش چهل تکه

  • فرش شنل

فرشهای شَنل، نمونه دیگری از فرش های مدرن است که الیاف کوتاهی دارد. اما به صورت فرش های نقش برجسته بافته می شود. در این فرش ها، بخش هایی از نقوش با ارتفاع بلندتر بافته شده و فرش چهره سه بعدی به خود می گیرد. استفاده از این فرش ها در هر فضایی از خانه امکان پذیر است و در مقابل پاخوردگی نیز مقاومت خوبی دارند.

فرش مدرن

  • فرش تصویری

فرش تصویری، فرشی است که عکس خاصی را به تصویر می کشد. ساده ترین نوع آن، تصاویر کارتونی هستند که بیشتر برای اتاق کودک استفاده می شوند. علاوه بر آن بسیاری از این فرش های تصویری را با تصاویر گل، میوه، تصاویر فانتزی و … که در آشپزخانه ها بیشتر می بینید، می بافند. این فرش ها همانند سایر فرش های دستباف و ماشینی پرزهای کوتاهی دارن و آلودگی کمی را به خود جذب می کنند و البته به راحتی قابل شستشو هستند. این فرش ها عموما به شیوه صنعتی تولید می شوند و یکی از متنوع ترین فرش های مدرن هستند.

فرش مدرن تصویری

تفاوت فرش دستباف کلاسیک با فرش دستباف مدرن

قطعا فرش دستباف کلاسیک و فرش دستباف مدرن تفاوت بسیاری با هم دارند و در واقع هر یک از آنها سبک متفاوتی از دکوراسیون را شامل می شوند.

فرش دستباف کلاسیک

فرش دستباف کلاسیک، به فرش هایی گفته می شود که بر اساس قاعده و قوانین سنتی بافته می شود. نقش و نگار آن صدها سال است که بافته شده و جنبه تاریخی دارند. تغییر در جزئیات نقش، تغییر خاصی در کل طرح ایجاد نمی کند. سال های سال این نقش ها بافته شده و نسل به نسل چون میراثی گرانبها دست به دست شده است. در واقع در این نوع فرش ها نقوش و طرح، جنبه سنتی و قدیمی دارند. البته این موضوع به معنی قدیمی بودن و کهنه بودن این نوع فرش نیست. فرش های دستباف کلاسیک چند خصوصیت بارز دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • طرح کلی فرش، سنتی است و نمونه آن در هر خانه ای از خانه مادر بزرگ ها تا خانه های امروزی دیده می شود.
  • بلندترین فرش دستباف سنتی پرزی با ارتفاع حدود 4 سانت دارد و به طور کلی ارتفاع پرزهای این نوع فرش کوتاه است.
  • در هر فرش، تنوع رنگ را به راحتی می بینید و گاهی تا 20 رنگ در یک فرش سنتی و کلاسیک قابل تشخیص است.
  • الگو بافت در فرش های کلاسیک دستباف، تعریف شده است.
  •  فرش های سنتی عموما فرش پشمی هستند و بیشتر با الیافی از جنس پشم بافته می شوند.
  • اکثر فرش های دستباف کلاسیک، حاشیه دارند.
  • نقوش ریز و درشت و جزئیات در این فرش ها بسیار زیاد است.

فرش مدرن

فرش دستباف مدرن

فرش های دستباف مدرن، در برخی از ویژگی ها مانند جنس و شیوه بافت مشترک هستند. اما با گذشت این همه سال، نسل های امروزی از طرح های شلوغ و سنتی خسته شده اند و تکراری بودن این طرح ها بسیاری از طراحان دکوراسیون و طراحان فرش را بر آن داشته تا با تغییر در برخی ویژگی ها، فرش هایی با چهره نوین ارائه نمایند. فرش های دستباف مدرن ویژگی های خاصی دارند که منجر به تفاوت آنها با همتای کلاسیک شان می شود.

  • فرش های دستباف مدرن، با اشکال هندسی ساده و در ابعاد بزرگ بافته می شوند.
  • نقوش ریز در آنها خیلی کم به چشم می خورد.
  • در هر فرش دستباف مدرن، تنوع رنگی چندانی نمی بینید. حتی گاهی برخی از فرش های مدرن دستباف به صورت تک رنگ بافته می شوند.
  • فرش های مدرن دستباف بیشتر با الیاف ابریشمی، کتان و پنبه بافته می شوند. در نتیجه لمس متفاوتی با فرش های سنتی و کلاسیک دارند.

جنس فرش دستباف مدرن

همانطور که گفتیم فرش های سنتی و کلاسیک عموما با الیاف پشمی و فرش های دستباف مدرن با الیاف ابریشمی و پنبه یا کتان بافته می شوند. در نتیجه کمتر مورد حمله بید قرار می گیرند. تراکم فرش های مدرن همانند فرش های کلاسیک متغیر است. هر چه تعداد گره های این فرش ها بیشتر باشد، استحکام آنها بیشتر است و در نتیجه ظرافت نقش آنها نیز بیشتر خواهد بود. پاخور بهتری هم خواهند داشت که طول عمر و ماندگاری بیشتر آنها را ضمانت می کند.

ابعاد فرش دستباف مدرن

فرش های دستباف مدرن عموما در ابعاد مختلف قالیچه ای، ذرع و نیم، ذرع چارک تا قالیچه های 4 متری، 5 متری و حتی قالی های فانتزی 6، 9 تا 12 متری به شیوه صنعتی و در تعداد بالا بافته می شوند.

این روزها می توانید فرش هایی با نقش و نگار جذاب و فانتزی که ثمره دست هنرمندان نسل جدید است را به صورت آنلاین و حضوری در بازارهای فرش خریداری کنید.

مجموعه ساده کارپت با بیش از 50 سال سابقه در حوزه تولید و فروش انواع فرش، به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه های فروش آنلاین و اینترنتی انواع فرش در ایران به شمار می آید و در این مسیر همواره کوشیده است تا فرش هایی با کیفیت بالا و در طرح های مدرن و مختلف به مشتریانش ارائه نماید.

بافته ها را به هم دوخته ایم تا جذابیت و زیبایی را برایتان به ارمغان بیاوریم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *