کوسن, مقالات

کوسن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 کوسن یکی از اکسسوری های دکوراسیون مبلمان است. در واقع کوسن‌ها، بالشتکهای فانتزی و جذابی هستند که وظیفه اصلی آنها پوشاندن مبل ها است. این بالشتک های با نمک نقش مهم و تاثیر گذاری در چهره چیدمان دکوراسیون منزلتان دارد. همچنین جنبه راحتی مبل را افزایش می دهد. در نتیجه از نشستن خسته نمیشوید.

تنوع طرح و مدل در کوسن‌ها بسیار زیاد است. این موضوع دست شما را برای چیدمان انواع دکوراسیون باز می گذارد و میتوانید بهترین و زیبا ترین کوسن‌ها را خریداری کنید. البته گاهی این تنوع باعث ایجاد سردرگمی مشتری خواهد شد.

کوسن

برای آنکه بتوانید بهترین دیزاین را برای مبلمان تان خریداری کنید، میبایست نکاتی را در نظر بگیرید. در این مقاله به ویژگی های یک کوسن خوب و ایده آل اشاره کردیم. با ما همراه باشید:

اندازه استاندارد برای کوسن‌ها چقدر است؟

انواع کوسن در سایزها و اندازه های مختلف تولید می شود. برخی از آنها در ابعاد خیلی بزرگ تولید می شوند. این کوسنها به طور کامل دسته مبلها را می پوشانند. و فضای کنج مبل را پر می کنند. اما برخی از آنها در سایز ها متوسط و کوچکتر تولید می شوند. کوسن‌های کوچک، بیشتر جنبه تزئین و تکمیل دکوراسیون مبلمان را دارد.

هدف شما از تهیه کوسن، مدل مبل و اندازه مبل یا تخت خوابتان تعیین کننده اندازه و مدل کوسن‌هاست. باید بدانید صرفا جهت راحتی بیشتر هستید یا به دنبال دیزاین شیک و فانتزی هستید.

ابعاد کوسن

انواع کوسن از لحاظ شکل و کاربرد

همانطور که گفتیم کوسن‌ها در طرح ها و مدلهای متنع تولید می شوند. هر کدام از این مدلها کاربردهای مختلفی دارند و برای استفاده در فضای متفاوتی تهیه و تعبیه می شوند. علاوه بر قالب کلی، طرح پارچه و نقش و نگارهای روی آن بر روی شکل و طرح کوسن تاثیر گذار است. از جمله طرح های کوسن می توان به مدلهای مربعی، دایره ای، تخت، استوانه ای و مدلهای فانتزی اشاره کرد.

کوسن مربعی

کوسن‌های مربعی رایج ترین شکل برای کوسن‌هاست.  این کوسن‌ها در سایزهای مختلف تولید می شود. سایزهای استاندارد برای آن، ابعاد ۳۰ در۳۰ ، ۴۰ در ۴۰،  ۴۵در ۴۵ و ۶۰  در ۶۰ سانتی‌متر معرفی شده است. این کوسن‌ها برای افرادی که از کمر درد رنج می برند و افرادی که به راحتی و برای تایم طولانی نمیتوانند بنشینند انتخاب مناسبی است. همچنین آقایان از وجو آنها استقبال می کنند چون برای لم دادن بسیار عالی هستند. سایزهای بزرگ و غیر استاندارد برای کوسن مربعی، یک طرح فانتی محسوب می شود. اما استفاده از آن برای هر مبلمانی مناسب نیست.

کوسن مربعی

گرد

کوسنهای گرد، عموما در ابعاد ۳۰ تا ۴۵ و حتی ۶۰ سانتی‌متر طراحی و تولید می شوند. این کوسن‌ها هم برای جذابیت دکوراسیون استفاده می‌شوند و هم تکیه گاه خوبی هستند. کوسن های گرد طرحی از دکوراسیون لوکس را به مبلمان شما می دهد و بیشتر بر روی مبلمان با سبک کلاسیک استفاده می شود.

کوسن گرد

کوسن‌های فانتزی

کوسن‌های فانتزی به طرح‌ها و مدلهای فانتزی گفته می‌شود که از قالب شکل‌های هندسی خارج می‌شود. یا سبک گلدوزی و سنگ دوزی فانتزی دارند. از انواع کوسن های فانتزی می توان به کوسن های قلبی، ستاره ای، لوزی و … اشاره کرد. جنس رویه آنها میتواند ساتن، پارچه های مخمل، کرکی و … باشد. کوسن های فانتزی جزو قَدَر ترین اکسسوری های مبلمان محسوب می شوند. برای هر نوع مبلمانی و با هر سبک دکوراسیونی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کوسن فانتزی

استوانه ای

کوسن‌های استوانه ای که به کوسن سوسیسی هم مشهورند. این کوسن‌ها یک طرح نوستالژی محسوب می شوند و بسیار محبوبند. کوسنهای استوانه ای، بالشت‌هایی استوانه‌ای هستند و در طول‌های متفاوت دوخته می‌شوند. از آنها عموما برای دیزاین مبلمان سلطنتی استفاده می شود. عموما با رویه ساتن و مخمل دوخته می‌شود. به سایز بزرگ آن مخده می گویند.

کوسن استوانه ای

منگوله دار

کوسن منگوله دار سبک جدیدی از طراحی این بالشتک های فانتزی است. این کوسن‌ها حداقل یک منگوله و حداکثر 4 منگوله دارند.  مهم نیست کوسن با چه شکل هندسی طراحی شده باشد. با توجه به مدل، تعداد منگوله ها مشخص می شود. با توجه به اینکه طرح های نوین همیشه مخاطبان زیادی را جذب می کند، این نوع کوسنها خیلی زود در بازار جذب شدند.

کوسن منگوله ای

مکعبی

بالشتک های مکعبی، کاملا شبیه یک مکعب مستطیل است. این کوسن‌ها در ابعاد مختلف تولید می شوند. برخی از آنها به عنوان پشتی استفاده می شود. با توجه به درجه سفتی و ابعاد می توانید به عنوان پاف نیز در کنار مبلمان از آنها استفاده کنید. برخی از افراد از کوسن مکعبی به عنوان نشیمنگاه استفاده می کنند.

کوسن مکعبی

کوسن با لبه پارچه ای

کوسن‌های لبه پارچه ای زیر مجموعه کوسن فانتزی و منگوله دار محسوب می شود. از آنها روی تختخواب، مبلمان راحتی بیشتر استفاده می شود. دور تا دور این کوسنها و لبه آنها پارچه دوزی یا نوار دوزی می شود.

کوسن با لبه پارچه ای

کوسن گره ای

کوسن‌های گره ای، یک طرح جدید و نوین برای کوسن است که شباهت چندانی به کوسن‌های معمولی ندارند. از این بالشتک ها به عنوان یک کوسن فانتزی و اکسسوری دکوری استفاده می کنند.

کوسن گره ای

کوسن های پولکی

کوسن‌های پولک دوزی، کوسن‌های فانتزی هستند که روی سطح رویه آن در طرح های مختلف پولک دوزی شده است. این بالشتکها جنبه تزئینی دارند و برای مبلمان مدرن استفاده می شود.

کوسن پولکی

کوسن ترکیه ای

کوسن ترکیه ای، ساختاری شبیه به کوسن با لبه پارچه ای دارد. با این تفاوت که لبه آن ریسمان دوزه شده است. این کوسنها نیز جزو کوسنهای فانتزی مطرح می شوند.

پشتی

کوسنهای پشتی، کوسنهایی مشابه مکعبی است که به عنوان پشتی و دکوراسیون های سنتی، کلاسیک و نوستالژی در بخشی از خانه می توانید داشته باشید.

کوسن پشتی

کوسن‌های تخت

کوسن‌های تخت کوسن‌های با ضخامت کم و لمسی نرم هستند. از آنها به عنوان نشیمنگاه استفاده می‌شود. و معمولا روی زمین هم میگذارند. برای کسانی که تمایل به لم دادن، دارند بسیار عالیست. با توجه به ضخامت کمشان معمولا برای تکیه کردن مناسب نیستند.

کوسن تخت

از کوسنها در چه مکانی استفاده می شود.

با توجه به مدل، جنس پارچه، ابعاد کوسن، همچنین نرم بودن کوسن، از آن در جاهای مختلفی استفاده می شود. از جمله انواع مبلمان، کنار شومینه، صندلی های چوبی میز ناهار خوری.

کوسن ها

فضاهایی مقل آلاچیق های خانگی یا روف گاردن، صندلی ها و نیمکتهای چوبی آشپزخانه، فضاهای زیر پله ای و تختخوابها نیز نیاز به کوسن دارند.

از کوسن در کجا استفاده کنیم

داخل کوسن‌ها با چه چیزی پر می شود؟

درون کوسن‌ها مواد مختلفی پر می شود. این مواد، همانند اسکلت عمل کرده و بالشتک ها را فرم می دهند. الیاف داخل آنها می تواند از مواد طبیعی مثل پر یا پشم باشد. یا از الیاف مصنوعی و صنعتی از جمله فوم پر شود. جنس الیاف میزان نرمی و سفتی کوسن را مشخص می کند.

فوم

فوم ها اولین انتخاب برای پر کردن کوسن‌ها هستند. درجه سفتی کوسن به میزان فوم استفاده شده، تراکم آن و جنس فوم بستگی دارد. هر چه تراکم فوم بیشتر باشد، استحکام و طول عمر کوسن بیشتر است. کوسنهایی که با فوم پر می شوند، بهتر در قالب تعریف شده، فرم گرفته و می نشینند.

انواع مختلف فوم

فوم پلی‌یورتان

فوم پلی‌یورتان یک فوم مقاوم و در عین حال انعطاف‌پذیر است. این فوم به شکل ورقه‌های نازک تولید می‌شود و با توجه به نوع ترکیب موادی که در ترکیب آن قرار گرفته، درجه سفتی آن متفاوت است. مقاومت و تراکم بالایی دارد و به هر شکلی برش می خورد.

پلی‌ استر

پلی ‌استر ماده‌ای نرم اما بادوام است و انعطاف پذیری خوبی نیز دارد. پلی استر نسبت به فوم مقاومت کمتری دارد. اما می تواند جانشین مقاومتری نسبت به کرک و پَر باشد.

الیاف پلی استر
فوم سویا

فوم سویا ترکیبی از سویا و پلی‌یورتان است. کوسن هایی که با فوم سویا تولید می شوند، راحت، محکم و بادوام است.

فوم لاتکس

لاتکس از درخت کائوچو به‌دست می‌آید. به خاطر خاصیت کائوچو، در برابر انواع قارچ و کپک مقاوم است. وزن بیشتری نسبت به سایر فوم ها دارد. از ترکیب این فوم با سایر فوم ها یا کرک، لمس نرمتری به کوسن می دهید. طول عمر آن بسیار بالاست. اما با توجه به خاصیت کائوچویی، تنوع کمتری در مدل کوسن دارد.

کرک و پر

کوسن هایی که با کرک و پر می شوند، نرم ترند. میتوانید آن را فشرده کرده و به آنها با خیال راحت تکیه دهید. اشکالشان این است که نسبت به نوع فوم دار زودتر حالت اولیه و پف خود از دست می دهند. برخی کوسن ها از ترکیب فوم، پر و کرک پُر می شوند. آنها در زمان بیشتری فرم و شکل خود را حفظ می کنند.

الیاف

این الیاف همانند پنبه لمس نرمی دارند. از باقی مانده فوم های خرد شده، پنبه و کرک به دست می آیند.

الیاف تیله ای

پنبه‌

پنبه جزو الیاف طبیعی است که برای پر کردن بالشتک‌ها از آن استفاده می‌شود. کوسن‌هایی که از پنبه پر می‌شوند لمس نرمی دارند. اما به مرور پنبه داخل آن گلوله می‌شود.

پنبه داخل کوسن

پارچه لایه رویی یا رویه کوسن چه جنسی باشد؟

پارچه های مختلفی برای رویه کوسن استفاده می شود. جنس این پارچه‌ها در فرم کوسن و دکوراسیون شما نیز اثرگذار است.

  • ابریشم

کوسن‌هایی که رویه آنها از جنس پارچه ابریشمی است، عموما به عنوان کوسن های تزئینی استفاده می شوند. اما این پارچه خیلی ظریف است و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

  • فرش

رویه فرش، طرح جدیدی است که این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده است. ساده کارپت یکی از شرکت هایی است که کوسن‌هایی با رویه انواع فرش تولید و عرضه می کند. رویه شما می تواند تکه هایی از گلیم، گبه، و فرش دستباف باشد.

کوسن گبه

  • پنبه و کتان

پارچه‌های نخی (پنبه) و کتان، بیشترین نقش را در تولید کوسن دارند. این پارچه‌ها، فراوانی خوبی دارند. از نظر قیمت به صرفه و اقتصادی هستند. به راحتی قابل شستشو میباشند. حساسیت پوستی ایجاد نمیکنند و مقاومت خوبی دارند. البته در برابر نور مستقیم آفتاب، به مرور رنگ خود را از دست می دهند.

  • پارچه پشمی

پارچه های پشمی یکی از پارزچه های پر طرفدار برای کوسن است. اما همانند پارچه ابریشمی نیاز به مراقبت دارند. پارچه های پشمی در برابر سایش و حرارت فرم و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند.

  • کرباس

کرباس پارچه خوب و مناسبی برای تولید کوسن است. مقاومت خوبی نیز دارد. از این رو در مبلمانهای فضای آزاد، مثل بالکن و حیاط، بیشتر از کوسن هایی با رویه کرباس استفاده می شود. تنوع رنگ این پارچه بسیار بالاست.

چرم

چرم و پارچه های چرمی نیز جزو رویه هایی است که در تولید کوسن به خصوص برای مبلمان اداری و مبلمان چرم استفاده میشود. این کوسن‌ها جزو کوسن‌های اشرافی و گران محسوب می شوند. اما نیاز به مراقبت بالا دارند. در اثر مراقبت نادرست و استفاده نا صحیح خیلی زود چرم میترکد و پاره می شود.

کوسن چرم

ونیل

ونیل نیز پارچه ای براق و مشابه چرم است که به صورت صنعتی تولید می‌شود. این پارچه نیز همانند چرم نیاز به مراقبت دارد. در غیر این صورت پوسته میشود.

مخمل

پارچه مخمل یک پارچه اشرافی است. بالشت با رویه مخمل باعث می شود، هم کوسن‌هایی با سایه روشن جذاب داشته باشید و هم  دکوراسیون اشرافی و سلطنتی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کوسن مخمل

پلی‌استر یا نایلون

پارچه های پلی استری یا نایلونی، از جنس پلاستیک هستند. در تولید کوسن به کرات استفاده می‌شوند. مقاومت خوبی دارند. رنگ بندی آنها متفاوت است. در برابر حرارت زیاد ممکن است ظاهر اولیه یا رنگشان تغییر کند.

هنگام خرید کوسن به این موارد توجه کنید:

  • ابعاد

به ابعاد کوسن خیلی توجه کنید. کوسن‌های خیلی بزرگ مناسب مبلمان کلاسیک یا سلطنتی نیستند. کوسن‌های مربعی بزرگ برای مبل های راحتی مناسبند. در غیر این صورت مجبور خواهید شد آنها را بردارید.

  • تناسب کوسن و سبک مبلمان

هر نوع کوسنی با هر سبک مبلمانی هم خوانی ندارد. به عنوان مثال، کوسن‌های ساتن گرد با مبلمان راحتی همخوانی ندارد.

کوسن‌های با طرح پارچه های سنتی، برای دکوراسیون مدرن اصلا مناسب نیست. بلکه برای دیزاین فضاهای سنتی و کلاسیک مناسبند. عدم همخوانی بین طرح بالشتک ها و محیط، قطعا سلیقه شما را زیر سوال خواهد برد.

کوسن سنتی

  • پارچه کوسن

1- هنگام خرید کوسن به جنس پارچه توجه داشته باشید. مبلمان سلطنتی با کوسنهای پارچه نخی همخوانی ندارد.

2- همچنین به این نکته توجه کنید که کوسن‌ها در اثر استفاده مداوم ممکن است نیاز به شستشو داشته باشند. بهتر است کوسن‌ها را از جنس پارچه هایی انتخاب کنید که بتوان آنها را شست. پارچه های پنبه، پلی‌استر، ساتن و نایلون بسیار با دوامند و به‌راحتی می توان آنها را شست. کوسنهایی که روی صندلی‌های آشپزخانه قرار میگیرند، به خاطر همجواری با روغن، مواد غذایی و آب زودتر کثیف می‌شوند. در نتیجه نیاز به شستشوی بیشتری دارند. از این رو معمولاً از جنس کتان ضخیم و مقاوم در برابر شستشو با ماشین لباسشویی هستند انتخاب می‌شوند. اما کوسن‌های پذیرایی یا اتاق خواب چندان میتوانند از پارچه های لطیفتر انتخاب شوند.

کوسن آشپزخانه

3- چنانچه به جنس پارچه ای حساسیت دارید، (مثل پارچه ابریشمی یا پشمی) از خرید کوسنهایی با این جنس پارچه خودداری کنید.

 

  • مواد داخلی کوسن

جنس فوم یا محتویات داخلی کوسن ها خیلی مهم است. کوسن های مکعبی حتما باید با فوم پر شوند. پر و کرک برای این کوسن ها مناسب نیست و فرم مکعبی آن را حفظ نمی کند. ضمن اینکه این احتمال را در نظر بگیرید در صورت تماس احتمالی با مایعات و آب جذب آن، تغییر شکل ندهد یا بو نگیرد.

  • تعداد کوسن

تعداد کوسن را سبک مبلمان، اندازه مبل ها و سبک دکوراسیون شما مشخص می‌کند. باید هدفتان را از خرید کوسن بدانید. برای فضاهای رسمی مثل سالن پذیرایی با مبلمان کلاسیک، تعداد زیاد کوسن جایز نیست. زیرا این مبل‌ها عرض کمتری دارند. تعداد زیاد کوسن فضای مبل را اشغال می‌کند و کسی که بر روی مبل مینشیند، اصلا احساس راحتی ندارد. زود خسته شده و مجبور می شود کوسن را بردارد. اما بر روی مبل های راحتی جلو تلویزیون که تمایل به لم دادن زیاد است. تعداد بیشتر مانعی ندارد.

اگر علاقه خاصی به کوسن دارید، این رابدانید که کوسن ها هر چه کوچکتر باشند، دیزاین جذابتری به مبل می دهند.

تعداد کوسن

  • سبک مبلمان

قطعا چند بالشتک گرد ساتن سلطنتی برای دیزاین مدرن امروزی مناسب نیست و سلیقه شما را زیر سوال می‌برد.  همچنین کوسن‌های تخت بزرگ اصلا مناسب مبلمان کلاسیک نیست. بلکه معمولا برای لم دادن مناسبند.

  • رنگ کوسن

رنگ کوسن‌ها یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که به مبلمان شما جلوه می‌دهد. چنانچه رنگ مبل شما آبی باشد و کوسن با همان تم رنگی بر روی آن بگذارید، اصلا کوسن شما دیده نمیشود و هیچ جلوه‌ای هم نخواهد داشت. به عنوان مثال به عکس زیر نگاه کنید. کدام بالشتک را اول میبینید؟ بالشتک‌های هم رنگ، حجم مبل شما را افزایش می دهد و مبل بزرگنر یا پُر تر دیده می شود.

رنگ کوسن

1- اگر به دنبال ست کردن بر اساس رنگ هستید، معمولا کوسن‌ها باید چند درجه روشن تر یا تیره تر از رنگ زمینه مبل باشند.

کوسن

2- یکی دیگر از روش‌های دیزاین مبلمان، استفاده از کوسن با رنگ مکمل است. مثلا بر روی مبل استخوانی خیلی روشن، از کوسن‌هایی با رنگ سبز، زرد، آبی یا قرمز استفاده می‌شود. یا بر روی مبلمان زرد، از کوسن بنفش استفاده کنید. این ترکیب بندی، جلوه کوسن و دیزاین مبلمان را بیشتر نمایش می دهد.

ترکیب رنگ کوسن

3- در مبلمان با رنگ خنثی، از کوسنهایی با رنگهای شادتر مثل قرمز، آبی و زرد استفاده کنید.

رنگهای کوسن

4- برای تزیین مبل های ساده از کوسن‌های طرحدار یا کار شده استفاده کنید.

کوسن با رنگ مکمل

5- اگر کوسن‌هایی با رنگ زمینه مبل انتخاب می کنید، حتما یک نقش متفاوت داشته باشد.

رنگ کوسن

6- یا از یک اکسوری محیط برای انتخاب رنگ کوسن‌ها استفاده کنید. مثل دسته مبل، نوار دوزی مبل، یا میز جلوی مبل.

ترکیب رنگی کوسن

  • رنگ دکوراسیون فضا

خیلی مهم است که کوسن‌تان با کل محیط همخوانی داشته باشد. می‌توانید رنگ کوسن را با فرش، گلهایی که داخل دکوراسیون شما نقش دارند، پرده، رنگ دیوار و ترکیب کلی رنگهای موجود در مکان موردنظرتان ست کنید.

ست کردن کوسناگر تم رنگارنگ در نظر داشته باشید، محدودیت رنگ نخواهید داشت. اما دقت کنید نسبت به مبلتان نفکیک شده به نظر بیاید.

  • کوسن تختخواب

فراموش نکنید فقط مبلمان نیست که نیاز به کوسن دارد. تخت خواب شما می تواند برای زیباتر شدن، چند بالشتک مربعی، گرد و یک کوسن استوانه ای جذاب کوچک داشته باشد. استفاده از کوسن‌های فانتزی هم پیشنهاد جذابی خواهد بود. این بالشتک ها می تواند هم رنگ روتختی، یا رنگ مکمل آن باشد.

کوسن تختخواب

  • استفاده از چندین کوسن

اگر به کوسنها علاقمندید و دوست دارید، تعداد زیادی بالشتک روی مبلها داشته باشید، مدل مبلمانتان را در ایتدا در نظر بگیرید. سپس از کوسن‌هایی استفاده کنید که حداقل در یک رنگ یا یک نکته ( مثل جنس پارچه) مشترک باشند. اگر یک مبل نسکافه ای ( رنگ خنثی) دارید، می توانید از چندین کوسن رنگی با رنگهای شادتر استفاده کنید. یا اگر کوسن‌ها طرح دار است، (برخی گلدار و برخی خالدار) به صورت یکی در میان بچینید تا به خوبی از هم تفکیک شوند.

کوسن با رنگ شاد

این نکته را هم به خاطر بسپارید که:

امروزه اگر به بازار مبل سری بزنید متوجه خواهید شد بسیاری از مبلها برای آنکه جلوه بهتر و زیبا تری داشته باشند، همراه با کوسن‌های ست شده به‌ فروش می‌رسند. از این رو ممکن است نیاز به خرید کوسن اضافی نداشته باشید. البته تمایل به اضافه کردن تعداد آنها به سلیقه شما و مدل مبلمانتان دارد. برخی مبلها را می‌توان با کوسن‌های دیگر دیزاین کرد. مثلا باشتک با رویه گبه با رنگ قرمز و آبی بر روی مبلمان، یک ایده جذاب است.

کوسن های گبه

اگر مبلی را بدون کوسن خریدید،می‌توانید خودتان برایش کوسن خریداری کنید. فقط به نکاتی که عنوان شد دقت کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *