خدمات

کارشناسی قیمت و اصالت فرش

کارشناسی قیمت و اصالت فرش یکی از خدماتی است که ساده کارپت انجام می‌دهد. کارشناسان ما فرش شما را بر اساس نوع بافت، رج، تعداد گره، نقش و مقاومت الیافش، سن یابی و قیمت گذاری می‌کنند.

تاریخچه بافت فرش

بشر برای آنکه روی جای نرم و گرمتر از سطح زمین بنشیند یا بخوابد، به فکر یک زیر انداز بود تا آن را از سرما و گرمای بیش از حد کف زمین در امان بماند. با رسیدن به دانش بافت، حصیرها از پوسته‌های نیزار بافته شد. پس از مدتی بشر یاد گرفت از کرک و پشم حیواناتی مثل گوسفند و بز، نخ تولید کند و بافت فرش را با این نخ‌ها ادامه دهد. گلیم‌ها جزو اولین فرش هایی است که بشر آن را بافته. با فراگیری هنر فرش بافی، کم‌کم انواع فرش بافته شد.

تاریخ، بافت فرش را به ایرانان و مصر در دوران پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهد. هنر بافتن فرش از گذشته‌های دور نسل به نسل منتقل شده و تا به امروز فرش جزو اصیل ترین و با ارزش ترین کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.

چرا به کارشناسی قیمت و اصالت فرش نیاز داریم؟

امروزه فرش به عنوان یک کالای نفیس شناخته شده است و صنعت فرش صنعتی پولساز محسوب می‌شود. از این رو افراد زیادی مشاغلی که مستقیم و غیر مستقیم به فرش مرتبطند را برگزیدند. بسیاری از این افراد در زمینه فرش کاملا استادانه و تخصصی فعالیت می کنند.

تخصص در این زمینه به حدی است که برخی از افراد خبره و متاسفانه سودجو، بسیاری از فرشهای ماشینی طرح دستبافت، یا فرش‌های دستبافت تقلبی را به عنوان فرش اصیل و قدیمی به متقاضیان می‌فروشند. تشخیص فرش دستباف اصیل، کیفیت فرش و قیمت گذاری بر روی آن به کارشناسی متخصص و اصطلاحا کار بلد نیاز دارد.

کارشناسی فرش به چه مواردی اشاره دارد؟

  • تشخیص فرش اصیل
  • نوع و کیفیت بافت قالی
  • تشخیص فرش عتیقه و فرش آنتیک
  • تعیین سن فرش
  • جنس الیاف و نخ قالی
  • تعیین قیمت
  • چگونگی ترمیم فرش

پرورش کارشناس فرش

اهمیت و نیاز جامعه به فرش تا آنجا پیش رفته که رشت‌های مختلف مرتبط با فرش در چندین دانشگاه معتبر کشور تدریس می‌شود.

  • اولین رشته، رشته کارشناس فرش است. فارق التحصیلان این رشته به کارشناسان و متخصصین خبره، با اطلاعات و توانایی بالا تبدیل می‌شوند. این افراد به راحتی می‌توانند کارشناسی قیمت و اصالت فرش را اعلام کنند. کارشناس فرش بر اساس فاکتورهای مشخصی، برای فرش یا تابلو فرش قیمت مشخص و اعلام می‌کند.
  • رشته کارشناس رسمی دادگستری فرش یکی دیگر از رشته‌های مهم، جذاب و پر طرفدار در زمینه فرش است. این رشته به خاطر اختلافاتی که در طراحی، تولید و فروش فرش به وجود می آید، ایجاد شده است.

انواع طبقه بندی فرش از نگاه کارشناسی

  • انواع فرش

    بر اساس جنس

فرش‌های دستباف از الیاف طبیعی مثل پشم، کرک و ابریشم تولید می‌شوند. این الیاف عموما به روش‌های سنتی و با رنگ‌های طبیعی، رنگ آمیزی می‌شوند. فرش های ایرانی بر اساس جنس، به 3 گروه فرش پشمی، پشم ابریشمی و فرش کرک تقسیم بندی می‌شوند. این فرش‌ها بر اساس حجم و جنس تمامی نخ های بکار رفته در فرش به زیر مجموعه‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند.

  • اصالت محیطی فرش

هر منطقه از ایران زمین، تاریخچه و فرهنگ منحصر بفردی برای بافت فرش دارد. با توجه به ویژگی بافت در هر منطقه، فرش‌های متنوع و متفاوتی بافته می‌شود. اصیل‌ترین فرش‌های ایران مربوط به شهرهای شیراز، بختیاری، تبریز، کاشان، یزد، قم، کرمان، ترکمن، مشهد، اصفهان و… است. سبک بافت و ویژگی‌های بافتی و نقش فرش‌های هر منطقه و شهر با سایر شهر ها متفاوت است. به عنوان مثال فرش قم رج شمار بیشتری نسبت به فرش‌های تبریز دارد.

  • تنوع فرشها بر اساس سبک بافت

فرش ها به روشهای مختلفی بافته می شوند. سبک بافت فرش ها آنها را به گروه های مختلف تقسیم می کند. فرش دستباف، فرش ماشینی، گبه، گلیم، جاجیم، نمد و …

تفاوت این فرشها در نوع گره، ضخامت، مدل دار و نقش بندی آنهاست.

  • ویژگی های بافت

یک فرش خوب و با کیفیت را بر مبنای، رج بندی، تعداد گره ها، سبک گره، تراکم، جنس الیاف، رنگ فرش، سبک رنگرزی الیاف بکار رفته و سبک بافت ارزش گذاری می کنند.

کارشناسان فرش فقط فرش های بزرگ را کارشناسی نمی‌کنند.آنها این قابلیت را دارند تا انواع فرش مثل فرش چهل تکه، فرش وینتیج، قالیچه ها و انواع پادری، تابلو فرش‌ها، اکسسوری‌های دکوراسیون و حتی قطعات فرش در اکسسوری‌های مد و فشن را نیز کارشناسی و تعیین سن کنند.

  • نحوه نگهداری از فرش

فرش‌ها با توجه به کارایی که دارند در معرض خطر قرار می گیرند. به خصوص فرش‌های دستباف که به خاطر ماهیت طبیعی الیافشان، در خطر حمله حشراتی مثل بید قرار می‌گیرند. برخی از فرش‌ها ممکن است در صورت استفاده نادرست تغییر رنگ دهند یا لک شوند. ممکن است فرش در اثر شستشوی نادرست آسیب ببیند و یا بر اثر عوامل انسانی سوراخ شود و آسیب ببیند. آسیبی که به فرش می‌رسد، بدون شک بر قیمت و ارزش آن اثر می‌گذارد.

کارشناسی قیمت و اصالت فرش فقط برای قالی های بزرگ نیست

فرش های چهل تکه، ممکن است از تکه های سالم جدا شده از یک فرش آسیب دیده باشند. یا از چندین فرش مختلف جدا شده باشند. برای کارشناسی قیمت و اصالت فرش های چهل تکه، تک‌تک تکه‌های فرش بررسی و کارشناسی می‌شود تا درست‌ترین جواب را داشته باشید.

اینها تنها بخشی از موضوعاتی بود که یک کارشناس فرش آن را بررسی می‌کند. کارشناسی قیمت و اصالت فرش، کار ساده‌ای نیست و یک کارشناس باید تمام این موارد و جزئیات آن را با دقت بررسی کند. هر کدام از این ویژگی‌ها در تعیین نرخ و اصالت فرش اثر گذارند.

کارشناسان ساده کارپت، متخصصین کار آزموده و حرفه‌ای هستند که عمر خود را سرمایه این راه قرار داده‌اند. برای کارشناسی قیمت و اصالت فرش هایتان حتما با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *