پادری

پادری حمام چی ویژگی هایی دارد؟

 

پادری حمام یکی از کاربردی ترین پادری هایی است که در هر خانه ای باید وجود داشته باشد. این پادری ها هم برای حمام و هم برای سرویس بهداشتی قابل استفاده اند.

پادری های حمام به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. پادری‌های پرزدار که در جلوی در و بخش بیرونی حمام و سرویس بهداشتی پهن می شود.
  2. پادری‌های پلاستیکی که جلو در و بخش داخلی حمام و سرویس بهداشتی پهن می‌شود.

هر دوی این پادری ها کاربرد مختص به خود را دارند و استفاده از هر دوی آنها الزامی میباشد. بسیاری از خانواده ها به کاربرد و ویژگی های پادری های مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام به طور کامل آگاه نیستند. بهتر است برای خرید یک پادری کاربردی و مناسب این اطلاعات را بدانیم.

پادری های حمام

هدف از استفاده از پادری

پادری ها فرش های بسیار کوچکی هستند که وظیفه آنها جلوگیری از انتقال آلودگی ها از جایی به جای دیگر است. به عنوان مثال، پادری هایی که جلو ورودی ساختمان قرار میگیرند باید از ورود گرد و خاک یا رطوبت زیر کفش به داخل ساختمان جلوگیری کند.

این روزها انواع پادری در هر منزلی قابل دیده می شود. به عنوان مثال پادری های فانتزی و چهل تکه که بیشتر در پذیرایی و اتاق خواب استفاده می شوند. یا پادری گلیم و پادری گبه که به علت ویژگی هایشان علاوه بر کاربردی بودن، طرح زیبای سنتی را به دکوراسیون پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و حتی فضای بیرونی سرویس بهداشتی میبخشد.

هدف استفاده از پادری حمام و سرویس بهداشتی

اما هدف استفاده از پادری های حمامی و سرویس بهداشتی جلوگیری از انتقال آب و رطوبت به سایر نقاط منزل است. این روزها کف بیشتر خانه ها با سرامیک، پارکت و سنگ پوشیده شده است. این جنس کف در مقابل رطوبت، کمترین اصطکاک سطحی را ایجاد می کند. در نتیجه احتمال سر خوردن و افتادن افراد وجود دارد. وجود یک پادری برای جذب رطوبت جهت حفظ سلامت افراد کاملا الزامی است.

انواع پادری حمام

زمانی که از حمام بیرون میایید، قطعا پای شما هنوز خیس است و یا رطوبت آن باقی مانده است. اگر پادری جلو حمام وجود نداشته باشد، زمانی که جابجا می شوید، روی هر نقطه ای پا بگذارید، بخشی از رطوبت باقی مانده روی کف پایتان را جابجا کرده اید. در نتیجه هر کسی هر جایی برود احساس می کند کف خانه خیس است. این حس برای بسیاری از افراد خوشایند نیست که فرش یا کف خانه خیس باشد.

علاوه بر آن تصور کنید روی سطح سرامیک یا پارکت کمی گرد و غبار نشسته که شما آن را نمیبینید. زمانی که با پای خیس را روی سرامیک بگذارید، این غبار به کف پای شما می چسبد. سپس در حین راه رفتن، از جایی به جای دیگر منتقل میشود. حتی می تواند روی تمیزی و رنگ فرش خانه اثر بگذارد.

کاربرد پادری های حمام و سرویس بهداشتی

همانطور که قبلا هم گفتیم، پادری های حمام و سرویس بهداشتی به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه که جنس آن عموما پلاستیکی است و داخل حمام یا سرویس بهداشتی پهن می شود. زمانی که حمام شما تمام شد یا پاهای خود را در سرویس بهداشتی آبکشی کردید، بر روی این پا دری می ایستید. این پادری ها، آب اضافه پاهای شما را میگیرند و از انتقال حجم زیادی از آب به داخل پذیرایی یا اتاق خواب جلوگیری می کنند.

پادری داخل حمام

گروه دوم پادری های حمام و سرویس بهداشتی، پادری های پرزدار است. قطعا رطوبت پای شما بر روی پادری پلاستیکی به صورت کامل گرفته نخواهد شد. در حقیقت پادری های پرزدار همانند یک حوله عمل می کنند. زمانی که از حمام یا سرویس بهداشتی خارج می شوید و یکی از این پادری های پرزدار جلو در پهن باشد، رطوبت باقی مانده بر روی پای شما را گرفته و پاهایتان خشک می شود. در نتیجه احتمال انتقال آلودگی و رطوبت به سایر نقاط یا از اطراف به پاهای شما، محیا نمی شود. همچنین احتمال سر خوردن شما نیز به صفر خواهد رسید. علاوه بر تمام این موارد، پادری های خارج از حمام نقش موثری در دکوراسیون فرش خانه دارد.

پادری خارج از حمام

انواع پادری حمامی به لحاظ شکل و طرح

پادری ها در اشکال هندسی و طرح های مختلفی تولید می شوند. پادری ها می توانند، مستطیل، پادری گرد، چند ضلعی، نیم دایره و حتی بدون شکل هندسی خاصی باشند. همچنین با توجه به در نظر گرفتن سلایق مختلف، در طرح ها و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می گردند. این تنوع دست شما را برای انتخاب یک پادری جذاب باز می گذارد.

ویژگی های پادری مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی

  • هدف کاربردی از پادری

اولین نکته این است که هدف شما چیست و چه کاربردی را از پادری انتظار دارید. پادری را برای داخل حمام می خواهید یا برای خارج از آن. این نکته در انتخاب پادری نقش مهمی دارد.

  • جنس پادری

پس از آنکه هدف شما از نیاز به پادری مشخص شد، می توانید جنس آن را تعیین کنید. چنانچه پادری را برای داخل حمام بخواهید باید جنس آن پلاستیکی باشد. ولی اگر پادری را برای خارج از حمام و جلوی در بخواهید پهن کنید، باید جنس آن پرز دار باشد.

پادری های حمامی

چرا پادری داخلی پلاستیک و پادری بیرونی پرزدار است؟

حمام پر رطوبت ترین بخش هر خانه ای است و حجم آب در فضای آن بسیار زیاد است. زمانی که قصد خروج از حمام را دارید، هنوز حجم زیادی از آب بر روی بدن شما و به خصوص پاها باقی مانده. از این رو پادری داخلی باید این آب اضافه را از پاهای شما بزداید و از انتقال حجم زیادی از آب به داخل خانه شود.

عموما این پادری ها همانند آبکش سوراخ های ریزی دارند که، آب اضافه را از پای شما گرفته و به کف حمام بر می گرداند تا از طریق آب راهه کف حمام به فاضلاب منتقل شود.

پادری حمام پلاستیکی

در مقابل پادری های خارج از حمام، پادری های پرزداری هستند که جنس الیاف  پرزهای آن متفاوت است. این پرزها قابلیت جذب رطوبت را دارند. زمانی که از حمام خارج می شوید هنوز بخشی از آب و رطوبت بر روی پای شما باقی مانده است. این پرزها رطوبت باقی مانده را جذب و پاهای شما را خشک می کنند. در نتیجه با پای خشک در خانه راه می روید.

  • جنس پرزهای پادری

جنس پادری های خارجی باید به گونه ای باشد که در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. این پرزها باید بتوانند رطوبت را در خود جذب کند. این پادری ها می تواند از جنس گبه، گلیم، فرش ماشینی، الیاف اکرلیک و …. باشد. چنانچه پاری ها مقاومت خوبی در برابر رطوبت نداشته باشند، خیلی زود پوسیده شده، بو میگیرند و از بین می روند.

پادری گلیم سرویس بهداشتی

  • وجود ترمز گیر در پشت پادری

وجود ترمز گیر در پشت پادری بسیار مهم است. زیرا آب عاملی برای از بین رفتن اصطکاک بین جسم و سرامیک می شود. با جذب رطوبت و خیس شدن پادری امکان نفوذ آب به پشت کار نیز وجود دارد. چنانچه زیر کار مجهز به ترمز گیر نباشد، ممکن است پادری بر روی سرامیک سر خورده و منجر به افتادن افراد و آسیب های جدی برای آنها شود.

  • وجود عاج زیر پادری های پلاستیکی داخل حمام

این عاج ها دقیقا نقش همان سرعت گیر یا ترمز گیر پادری های پرزدار را ایفا می کند. در حقیقت این برجستگی ها بین کف پادری و کف حمام اصطکاک ایجاد کرده و مانع از لیز خوردن آن بر روی کاشی های کف می شوند.

پادری حمامی

نکاتی که برای انتخاب پادری سرویس بهداشتی و حمام باید به آن توجه کنید:

  • تناسب و هماهنگی پادری با سایر اجزا محیط و دکوراسیون

زمانی که قصد خرید پادری دارید باید توجه کنید که این پادری در کجا قرار است پهن شود. اگر جزو پادری های داخلی حمام و سرویس بهداشتی است، باید به ترکیب رنگ بندی آن، طرح آن و اکسسوری هایی که در حمام یا سرویس قرار داده اید هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر سبد حصیری در حمام گذاشته اید استفاده از یک پادری صورتی عروسکی جذاب نیست. یا اگر شمع های آبی جلوی آینه چیده اید، بهتر است از پادری های آبی یا طرح دریا، آسمان و …. استفاده کنید. البته به رنگ کاشی ها و دیوارها نیز باید توجه کرد.

اگر پادری شما در بیرون از حمام قرار میگیرد و در تماس با اتاق نشیمن و پذیرایی است، به هماهنگی آن با رنگ فرشها، مبلمان و دکوراسیون خانه توجه کنید. استفاده از یک پادری بنفش، در خانه ای که با رنگ های خنثی دکور شده یا دکوراسیون سنتی دارد، اصلا جذاب نیست. هارمونی رنگ های محیط را باید در نظر بگیرید. این هماهنگی، چهره جذاب تری به دکوراسیون فضای شما می دهد.

چنانچه حمام شما در اتاق خواب و مستر است، پادری شما باید با سرویس خواب، فضای اتاق، پرده و اکسسوری های موجود همخوانی داشته باشد.

اما این نکته را در خاطر داشته باشید که پادری ها و به خصوص پادری های خارجی (خارج از حمام و سرویس بهداشتی) به علت جذب رطوبت و گرد و خاک زودتر چرک می شوند. از این رو بهتر است پادری که انتخاب می کنید تیره تر باشد. به عنوان مثال اگر فرشهای پذیرایی شما نسکافه ای است، پادری را یک لول تیره تر و نزدیک به رنگهای نسکافه ای تیره، بادامی، کرم تیره یا خاکی انتخاب کنید. همچنین می توانید از رنگهای مکمل استفاده کنید. مثل رنگ زرشکی یا آبی سرمه ای.

نکات خرید پادری حمام

  • لطافت

میزان لطافت و نرمی پادری موضوعی است که تا حدی به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. اما عموما لطافت پادری برای ایجاد حس خوش عدم احساس سرما و سفتی کف زمین، الزامی است. پادری هایی که جلو در حمام و سرویس بهداشتی (داخل اتاق یا نشیمن) پهن می شوند باید لطیف باشند. این موضوع از نظر زیبا شناسی هم مورد تایید طراحان دکوراسیون است.

  • میزان جذب رطوبت

پادری حمام و سرویس بهداشتی، وظیفه خشک کردن پا را به عهده دارند و مدام در تماس با آب هستند. از این رو باید جذب رطوبت بالایی داشته باشند. این موضوع مستقیما با جنس مواد اولیه تولید پادری و جنس الیاف آن بستگی دارد. چنانچه میزان جذب رطوبت بالا نباشد، آب لابه لای پرزها باقی مانده و پادری شما خیس خواهد ماند. در نتیجه هم بوی رطویت و نم می گیرد که اصلا خوشایند نیست. هم پاها خشک نمی شوند و عملا پادری انتخابی شما کارایی ندارد. و هم به زودی پوسیده خواهد شد و از بین خواهد رفت.

لطافت پادری حمام

  • کیفیت مواد اولیه پادری

کیفیت موادی که پادری از آن تولید شده بسیار مهم است. در واقع ماندگاری محصول را تضمین می کند. از این رو یکی دیگر از نکاتی که در حین خرید پادری حمام باید به آن توجه کنید، کیفیت پادری است. پادری حمام و سرویس بهداشتی مدام با آب و رطوبت در تماس است. چنانچه مواد اولیه آن با کیفیت و مرغوب نباشد، به سرعت پوسیده شده و از بین می‌رود. همچنین کف این پادری ها با یک لایه لاتکس معمولا پوشیده می شود.

چنانچه جنس آن مرغوب نباشد، شکسته و سابیده می شود. همچنین می‌تواند منجر به سر خوردن شما شود. در برخی از پادری های پرزدار، بین لایه پرزدار و لایه لاتکس، یک لایه فوم نیز قرار میدهند تا هم ضخامت پادری بیشتر شود و هم لمس نرم تری داشته باشد. کیفیت نامرغوب فوم باعث از بین رفتن آن خواهد شد. زیر پایتان تکه های قلمبه شده و تکه شده فوم را حس خواهید کرد که حس خوشایندی نخواهد داشت.

انواع پادری سرویس بهداشتی و حمام

  • شکل و ابعاد پادری

پادری ها در ابعاد و طرح های مختلف تولید می شوند. بنابراین هر نوع سلیقه ای را جوابگو خواهند بود. اما در حین خرید باید به فضایی که قرار است پادری را در آن پهن کنید توجه داشته باشید. پادری شما باید فضای شما را به خوبی پوشش دهد. چنانچه پادری شما کوچکتر از فضای مد نظر باشد استفاده خوب و کاملی از آن نخواهید داشت و موجب نارضایتی خود شما خواهد شد. همچنین فضا را خالی از فرش، برهنه و چهره نازیبایی به دکوراسیون شما میبخشد. اگر پادری شما بزرگتر از فضای مدنظر باشد ممکن است اصلا در آن فضا جا نشود و لبه های آن لبه های آن به دیوار گیر کند. در نتیجه فضا نامرتب و بی نظم به چشم می آید. و قطعا این موضوع سلیقه شما را زیر سوال خواهد برد.

برخی از پادری‌های فانتزی شکل مشخص و هندسی تعریف شده‌ای ندارند. خرید این پادری‌ها توجه بیشتری را می‌طلبد. زیرا این بی‌نظمی هندسی ممکن است باعث شود در آن فضا ( به خصوص فضای خارجی سرویس بهداشتی و حمام) به خوبی جا نگیرد. در نتیجه بی نظمی در دکوراسیون و فرش کردن منزل شما دیده شود.

پادری های فانتزی

نکته:

کارشناسان دکوراسیون معتقدند بهتر است اندازه پادری های پرزدار بیشتر از پادری های داخل حمام باشد.

  • ترمز و سرعت گیر پادری

در بالا به اهمیت سرعت گیر و لایه زیرین پادری ها اشاره کردیم. توجه کنید که پادری مورد نظر شما حتما این ویژگی را داشته باشد. عدم توجه به این نکته می تواند منجر به آسیب شدید شما یا عزیزانتان گردد.

آستر چرم فرش چهل تکه

پادری ست سرویس بهداشتی

برخی از سرویس های بهداشتی و حمام ها به گونه ای طراحی شده اند که وان حمام، سرویس فرنگی و روشویی در یک فضا قرار گرفته اند. چنین فضایی عموما رنگبندی خنثی ای دارند. بسیاری از افراد با سلیقه با در نظر گرفتن رنگ کاشی‌ها و اجزای سرویس، از پادری‌های ست برای جلوی هر کدام از این اجزا استفاده می‌کنند. این پادری‌ها علاوه بر استفاده کاربردی، جنبه زیبایی و دکوراسیون دارند.

پادری ست حمام

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *