فرش, فرش ابریشم

فرش ابریشم و ویژگی های آن

فرش ابریشمی یکی از انواع فرش است که عمدتا به عنوان فرش دستباف شناخته می شود. این فرش ها از نخ ابریشم بدست آمده از پیله های ابریشمی بافته می شوند و بافت بسیار ظریفی دارند.

تاریخچه بافت فرش‌های ابریشمی

تاریخچه بافت این فرش ها، به دوران صفویه برمی گردد. در واقع استخراج نخ ابریشم از پیله ها و بافت آن از دوران صفویه آغاز شد. از این رو بافت آن را مختص استان اصفهان می دانند. امروزه ایران و پس از آن ترکیه در زمینه تولید و صادرات فرشهای ابریشمی حرفی برای گفتن دارند. فرش‌های ابریشمی بر اساس الگوها و نقشه های مشخصی بافته می شوند. دو طرح هندسی و گل دار، نقش های اصلی تعریف شده برای فرشهای ابریشمی هستند. سبک بافت فرشهای ابریشمی با سایر فرشهای دستباف فرقی نمی کند و فقط در جنس نخ با هم متفاوتند.

فرش های ابریشمی

ویژگی فرش ابریشمی

  • ریز بافت و ظریف
  • رنگ بندی جذاب و گرم
  • فرش های براق، درخشان و صیقلی
  • نازک و کم ضخامت
  • کم وزن و سبک
  • استحکام بسیار بالا
  • لمس نرم و لطیف
  • عدم جذب غبار و خاک، پرز و مو
  • ضد پرز
  • عدم ایجاد الکتریسته ساکن
  • فرش بسیار گران

استفاده از فرش‌های ابریشمی چه مزایا و معایبی دارند ؟

فرش ابریشمی به خاطر ویژگی هایی که گفته شد بسیار قابل توجه است. استحکام بالای ابریشم در برابر جذابیت رنگی و براقیت از آن یک فرش مدرن و مجلل ساخته است. اما این فرشها معایبی نیز دارند. به عنوان مثال، بر اثر پاخور بیش از حد یا شستشوی مکرر، دچار سایش شده و از آنجا که بسیار نازک است، ممکن است پاره شود. همچنین در برابر حرارت الیاف ابریشمی تغییر شکل می دهند.

فرش ابریشمی براق

نحوه مراقبت صحیح از فرش  ابریشم

ابریشم، نخ بسیار مقاومی است. اما اگر از فرش های ابریشمی خود به درستی محافظت نکنید، این استحکام به مرور زمان از بین خواهد رفت. برای محافظت از فرش ابریشمی:

  1. از آن در جای پر تردد استفاده نکنید.
  2. از شست و شوی مکرر آن بپرهیزید.
  3. در اثر کثیف شدن، با مواد شوینده و سابیدن آن را تمیز نکنید.
  4. از قرار دادن اشیا گرم مثل قابلمه داغ، کتری و قوری، اتو و …. بر روی آن جلوگیری کنید.
  5. از قرار دادن اشیا سنگین مثل مبل، پایه تخت، میز و … بر روی آن خودداری کنید.
  6. از کشیدن اشیا بر روی آن بپرهیزید.

فرش ابریشم چگونه تولید میشود؟

در گذشته برای بافت فرش ابریشم باید از پیله های ابریشمی، نخ استخراج می کردند. زمان زیادی برای این فرایند صرف می شد و هزینه زیادی هم داشت. از این رو این فرشها جزو کالای گران محسوب می شد. امروزه نیز، فرش ابریشم دستبافت بسیار گران است و جزو فرش های لوکس و مجلل معرفی می شود. اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در سبک بافت فرش، امروزه با تولید نخ هاب، ویسکوز یا ابریشم مصنوعی و بافت ماشینی فرش های ابریشمی، هزینه فروش این فرشها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. ارزیابی قیمت فرش دستباف ابریشمی به فاکتورهایی نظیر، میزان ابریشم استفاده شده متن فرش، ابعاد، رنگبندی و … بستگی دارد.

تولید فرش ابریشمی

انواع فرش ابریشم

فرش های ابریشم بر اساس تنوع نخ های استفاده شده در بافت آن، متفاوتند.

  • فرش تمام ابریشم

در این نوع فرش، جنس تمام نخ ها اعم از، نخ خاب، نخ تار و پود فرش از ابریشم است.

  • فرش گل ابریشم

در بافت این فرشها بخش هایی از حاشیه دور و گل های وسط فرش با نخ ابریشمی و سایر بخشهای زمینه ای آن، با یک نوع نخ دیگر بافته می شوند. نخ تار یا نخ چله در این فرشها می تواند ابریشم باشد.

  • فرش کف ابریشم

در این نوع فرش‌ها زمینه فرش با ابریشم و نقشهایی از آن با نخ دیگری بافته می شود.

فرش دو رو ابریشم

فرش دو رو ابریشم، یکی از انواع فرشهای ابریشمی است. اصالتا، بافت آن در روستای دویدوخ ترکمن انجام میشود و به قالی ترکمن نیز معروف است. این فرشها ظاهری خاص و ارزش مادی فراوانی دارند. فرش‌های ابریشمی دو رو، به علت طرح و نقش متفاوت، تکنیک بافت، دو طرفه بودن، دستباف و رنگ بندی خاص به عنوان یک اثر هنری با ارزش محسوب می شود. صادرات آن نیز بسیار پر رونق و پر طرفدار است.

فرش ابریشم دو رو

از فرش ابریشم در کجا استفاده می شود:

فرشهای ابریشمی به علت ظرافتی که دارند در مدلها و اندازه های مختلف بافته می شوند. برخی از سرمایه داران آن را به عنوان فرش زیر انداز در وسط سالنهای پذیرایی پهن می کنند. اما به علت زینتی بودن بیشتر جنبه دکوراسیون دارد. به طور کل فرش‌های ابریشمی را در ابعاد و کاربردهای متفاوت خواهیم دید:

  1. قالی ابریشمی
  2. قالیچه
  3. رو مبلی
  4. رو کنجه ای
  5. تابلو فرش
  6. پادری فرش
  7. فرش چهل تکه (تمام ابریشم یا بخشی از آن ابریشمی باشد)

فرش ابریشم ماشینی

فرش‌های ابریشم ماشینی، فرشهایی است که در کارخانجات فرش‌بافی و توسط دستگاه بافته می شوند. الیاف یا نخ این فرشها، غالبا ابریشم مصنوعی، نخ ویسکوز یا پلی استر است. الیاف پلی استر، ویژگی های مشابه نخ ابریشم طبیعی دارند. از جمله این ویژگیها می توان به استحکام، مقاومت، درخشان بودن و ظرافت نخ اشاره کرد. از این رو به کلیه فرشهای ماشینی که با نخ پلی استر بافته شود فرش ابریشم ماشینی گفته می شود.

فرش ابریشم  ماشینی

مزایای استفاده از نخ پلی استر

  1. در ایران برای تولید آن به خود کفایی رسیده ایم. در نتیجه قیمت مواد اولیه فرش ارزان است.
  2. نسبت به فرش ابریشمی دستباف ارزان تر است.
  3. چگالی برابری با الیاف پشمی دارد.
  4. مقاومت و استحکام خوبی دارد.
  5. درخشنده و براق است.
  6. ارتفاع پرز تا 5 میلیمتر است.
  7. ضد پرز است.
  8. نسبت به الیاف نخی و پنبه سبک تر است.
  9. نسبت به الیاف نایلونی و اکرلیک سنگین تر است.
  10. رطوبت کمی را جذب می کند.
  11. در برابر نور مقاومت بالایی دارد.

قالی و فرش ابریشمی

تفاوت فرش ابریشم ماشینی با فرش اکریلیک

فرش های اکرلیکی عموما طرفداران بیشتری نسبت به فرشهای پلی استر دارد. زیرا:

  • فرش های ماشینی اکرلیک نگهداری راحت تری دارد.
  • فرش های اکرلیک درخشان نیستند. از این رو کثیفی و لک را کمتر نشان می دهند.
  • نخ های اکرلیک در ایران تولید نمی شود و وارداتی است، در نتیجه گرانتر از فرش های پلی استری بافته می شوند. اما با توجه به نرخ تقاضا این فرشها با قیمت مطلوب تری نسبت به فرش ماشینی ابریشمی به دست مشتری می رسد.
  • کیفیت و ماندگاری فرش ماشینی اکرلیک بیشتر از پلی استر است.

تفاوت فرش ابریشم دستباف با فرش ابریشمی ماشینی

  • الیاف فرشهای دستباف ابریشمی از پیله ابریشم استخراج می شود و جزو الیاف طبیعی است. در حالی که فرش‌های ماشینی ابریشمی، از نخ پلی استر در کارخانه بافته می شود.
  • تنوع و ظرافت نقش در فرش‌های ابریشمی ماشینی بیشتر است.
  • فرش ابریشمی دستباف بسیار گرانتر از تمامی فرش‌های ماشینی است.

ابریشم و پادری

یکی از انواع پادری ها، پادری ابریشمی است. این فرش های کوچک، به علت ویژگی های عنوان شده و درخشان بودن، جزو پادری های فانتزی و مجلل محسوب شده و نسبت به سایر پادری ها، ارزش مادی فراوانی هم دارند.

پادری فرش ابریشم

شستشوی فرش‌های دستباف ابریشم

  • همانطور که گفتیم فرشهای ابریشمی بسیار ظریفند. از این رو حساسیت بیشتری برای شستشوی ان باید به خرج داد. کوچکترین اشتباه منجر به خراب شدن و از بین رفتن فرش می شود.
  • فرشهای ابریشمی را با هر نوع مواد شوینده ای نباید شست. به خصوص مواد شوینده شیمیایی منجر به خراب شدن آن می شود.
  • برای شستشوی این فرشها از روش شستن سنتی (همانند شستشوی کلیه فرشهای دستبافت و ماشینی) اقدام نکنید. هر نوع سایش غیر استاندارد و فشار به فرش، آن را از بین می برد.

شستشو فرش ابریشم

برای شستشوی فرش‌های ابریشمی خود چه فرش دستباف باشد و چه فرش ماشینی حتما با ساده کارپت تماس بگیرید و از مشاوران ما راهنمایی بخواهید.

قیمت خرید فرش‌های ابریشمی

قیمت فرشهای ابریشمی، نسبت به سایر فرش های دستبافت، گرانتر و بیشتر است. این فرشها به علت استفاده از ابریشم طبیعی، ظرافت بافت و درخشندگی سطح آن، جذابترند. با توجه به هزینه خرید مواد اولیه، و هزینه‌های جانبی بافت، جزو فرش‌های گران هستند. فرشهای ابریشمی نشانه‌ای از دکوراسیون اشرافی محسوب شده و بیشتر به عنوان تابلو فرش استفاده می شوند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *