فرش چهل تکه, فرش دستباف

خرید فرش دستباف چهل تکه

خرید فرش دستباف چهل تکه، در حقیقت خرید یک نوع فرش فانتزی است. این روزها بازار خرید فرش های چهل تکه و فانتزی بسیار داغ است. این فرش ها نمادی از یک فرش سنتی _ مدرن هستند.

فرش چهل تکه چیست؟

ساده ترین نمونه چهل تکه دوزی را احتمالا در منزل مادربزرگ‌ها دیده ایم. تکه های مختلف پارچه را به هم می دوختند و از آن برای روی رختخواب ها، روی گنجه و … استفاده می کردند. فرش چهل تکه نیز ، فرشی است که از به هم دوخته شدن تکه فرش های دیگر، شکل می گیرد.

زیبایی فرش چهل تکه خیره کننده است. این فرش ها دنیایی از زیبایی وصف ناشدنی هستند.  البته طرفداران بسیاری هم دارند. از این رو افراد سودجو، به دنبال سو استفاده از این حس و حال اند. ممکن است بخواهند فرشی را به قیمتی بیش از ارزش واقعی اش به شما بفروشند. اگر به دنبال خرید فرش دستباف چهل تکه خوب هستید، باید به یک سری نکات توجه کنید.

خرید فرش چهل تکه دستباف

ویژگی های فرش دستباف چهل تکه

فرش های چهل تکه دستباف، ویژگی های منحصر بفردی دارند. از جمله:

  • اغلب این فرشها، از تکه فرش های دستباف تشکیل می شوند.
  • فرش دستباف چهل تکه، برخلاف فرش های ماشینی، لطافت بیشتری در لمس دارد.
  • اغلب این تکه فرش ها، دسته دو و استفاده شده اند.
  • ممکن است برخی از آنها پاخور بیشتری داشته باشد.
  • استحکام و مقاومت بالایی دارد.
  • ارزش مادی و معنوی بالایی دارند.
  • طول عمر و ماندگاری آنها بالاست.
  • ممکن است همه تکه ها از یک فرش گرفته شده باشد. یا تکه ها از فرش های متفاوت باشند.
  • می توان آنها در ابعاد و سایزهای استاندارد و حتی غیر استاندارد طراحی کرد.
  • پرز این فرشها با توجه به اصالتشان، درخشان و انعطاف پذیر است.
  • ممکن است سن و اصالت جغرافیایی همه تکه ها با هم برابر نباشد.
  • ویژگی های مشابه به فرش دستباف دارند.
  • از انواع فرش برای تولید فرش چهل تکه استفاده می کنند.
  • تکه ها، لزوما فرش نیست. از تکه های گلیم و گبه هم در چهل تکه دوزی استفاده میشود. در نتیجه گلیم چهل تکه یا گبه چهل تکه را هم در بازار می‌بینید.

فرش چهل تکه ساده کارپت

همچنین:

  • ترکیب رنگی آنها بسیار جالب است. ممکن است تکه ها به لحاظ رنگ بندی، هماهنگ باشند. یا اصلا ربطی به نداشته باشند.
  • ساختار آنها و نحوه قرار گرفتن تکه ها، قانون خاصی ندارد. اغلب از سلیقه تولید کننده پیروی می نماید.
  • در صورت آسیب دیدگی، قابلیت مرمت و رفو دارند.

نکات خرید فرش دستباف چهل تکه :

  • هدف از خرید فرش

پیش از هر چیز باید بدانید برای کجا و چه دکوراسیونی فرش میخواهید؟ فرش چهل تکه مناسب فضای شما هست؟ چرا ترجیح می دهید فرش چهل تکه بخرید؟ اکسسوری های دکوراسیون تان با آن هماهنگ می شود؟ رنگ تکه ها چقدر اهمیت دارد؟

پاسخ به این سوالها، در وهله اول هدف شما را از خرید فرش چهل تکه مورد نظرتان مشخص می کند. این پاسخها، منجر به خرید بهتر و رضایت بخش تر می گردد.

  • تنوع طرح

تنوع طرح و نقش در فرش دستباف چهل تکه بسیار جالب و متوع است. همیشه از یک الگوی خاص پیروی نمی کند. این فرش ها گاهی تقارن واقعی ندارند. تکه ها گاها به صورت منظم و گاهی غیر منظم کنار هم قرار می گیرند.

تکه فرشها، عمدتا از فرش های دستباف آسیب دیده جدا می شوند. در نتیجه نمیتوان از قبل برای نقشه آن تعیین تکلیف کرد. با توجه به طرح اصلی یا طرح فرش مادر، می توان تکه دوزی را مدیریت کرد. ممکن است تکه ها از یک فرش، جدا شده و به هم دوخته شوند. یا از فرش های مختلفی جمع آوری گردند. طرح یک فرش چهل تکه، به طرح تکه های جدا شده، وابسته است.

ویژگی فرش دستباف

  • ابعاد و سایز

نکته دیگری که در حین خرید فرش دستباف چهل تکه باید به آن توجه کنید، ابعاد و سایز  این فرش هاست. فرش های چهل تکه، در هر ابعادی وجود دارند. محدودیت خاصی برای آن نیست. اما با توجه به استاندارد های ساختمان سازی و فضای در نظر گرفته شده برای فرش، در ابعاد استاندارد تا نیمه استاندارد طراحی می شوند. انواع پادری چهل تکه، قالیچه‌های دستباف در سایز های ۱.۵ متری تا ۵ متر و قالی های ۶ متری، ۹ متری، ۱۲ متری، ۱۸ متری. البته فرش های دستبافت در سایزهای غیر استاندارد نیز تعریف و بافته می‌شوند.

خیلی مهم است که بدانید برای چه فضایی، به فرش با چه ابعادی نیاز دارید. شما باید بدانید فرش را برای چه مساحتی می‌خواهید. قطعا یک فرش چهل تکه ۶ متری در یک سالن ۲۰ متری جلوه‌ای ندارد. مگر اینکه ۲ یا ۳  فرش شش متری را پهن کنید. در مقابل یک فرش ۹ متری مناسب یک اتاق ۸ متری نیست. زیرا لبه‌های فرش روی ارتفاع دیوار بالا می‌آید. این منظره اصلا زیبا و جذاب نیست.

اگر برای سالن پذیرایی و زیر مبلمان فرش می خواهید بهتر است با در نظر گرفتن مساحت فضا و نحوه چیدمان مبلمان، فرش را در ابعادی خریداری کنید که بخش کمی از لبه های آن زیر مبلمان برود. گاهی واقعا زیبا نیست که تمام مبل روی فرش باشد. کمی حاشیه خالی بین فرش و دیوار لازم است.

  • تنوع رنگ

تنوع رنگ فرش های چهل تکه نیز جالب است. به خصوص اگر تکه ها از فرش های مختلف باشند. هر کدام از فرش ها می تواند ماهیت متفاوتی داشته باشد. گاهی ممکن است تکه های یک فرش دستباف تبریز با زمینه قرمز را در کنار تکه فرش دستباف کرمان با ترکیب رنگی کرم، و فرش اصفهان با زمینه مشکی، تکه دوزی کنند. در نتیجه تنوع رنگ بسیار جذاب و مهیجی را در یک فرش چهل تکه خواهید دید.

  • سن فرش

ممکن است تکه ها از یک فرش دستباف جدا شده و به هم دوخته شوند. در این حالت، همه تکه ها و فرش چهل تکه دوزی شده، یک ماهیت دارند. اما گاهی تکه ها از فرش های مختلفی جدا شده و به هم پیوند می خورند. در نتیجه سن و ماهیت هر کدام از تکه ها با هم متفاوت خواهد بود. ممکن است برخی تکه ها از فرش های با سن بیشتر جدا شده باشد. به عبارت دیگر سن هر تکه با تکه کناری خود متفاوت باشد.

خرید فرش دستباف چهل تکه

  • کیفیت

کیفیت فرش، مهمترین نکته در انتخاب آن است. زیرا، تضمین کننده طول عمر و استفاده مفید شما از فرشتان خواهد بود. عوامل مختلفی مثل جنس الیاف، پود کشی، تراکم، رنگرزی، نظم در بافت و…. در کیفیت فرش تاثیر گذارند.

خیلی مهم است که تکه ها را از فرش هایی با کیفیت بالا جدا کنید. استحکام و تراکم گره ها را در نظر بگیرید. عدم توجه به هرکدام از موارد بالا، می تواند طول عمر و زیبایی فرش شما را به مخاطره بیاندازد.

  • ثبات رنگ‌ الیاف فرش

رنگ ها در فرش، یک فاکتور مهم اند. رنگها، نقش و طرح فرش را مشخص می کنند. همچنین، در زندگی بشر نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا می کنند. تمام حالات و روحیات و تفکیک زیبایی‌ها به رنگها وابسته است. از این رو اگر میخواهید یک فرش چهل تکه خریداری کنید، رنگ فرش یکی از فاکتورها محسوب می‌شود. رنگ هایی که در تکه ها به کار رفته، چقدر باهم هماهنگند؟ چقدر با دکوراسیون شما هماهنگ است؟ این نکته مهمی است. اما مهم تر از آن این است که الیاف فرش شما با چه کیفیتی رنگرزی شده است.

این نکته را بدانید که رنگ فرش دستباف را باید در نور طبیعی و در زوایای مختلف بررسی کنید. رنگ فرش در جهت خواب آن، تیره‌تر به نظر می‌رسد. در فرش های چهل تکه باید کیفیت رنگرزی هر تکه را به صورت مجزا بررسی کنید. به خصوص اگر تکه ها از فرش های متفاوتی جمع آوری شده باشند. برای آنکه از کیفیت رنگ فرش مطمئن باشید کافیست یک پارچه مرطوب را روی بخش‌هایی از هر تکه فرش بکشید. اگر پارچه شما رنگی نشد یا رنگ‌ها جابجایی نداشت، یعنی کیفیت رنگ فرش شما خوب و مطلوب است.

نخ پشم

  • پوسیدگی و رفو شدگی فرش

همانطور که قبلا گفتیم، تکه های فرش چهل تکه، از بخش های سالم فرش‌های آسیب دیده، جدا می شوند. اگر به دنبال خرید فرش دستباف چهل تکه هستید، تکه ها را به خوبی وارسی کنید. مبادا آثاری از آسیبب در تکه ها مشاهده شود. گاهی تولید کننده و دوزنده در حین تولید متوجه نمی شوند که تکه آسیب دیده است. شما به عنوان خریدار بهتر است به این نکته توجه کنید. چنانچه متوجه پوسیدگی یا آسیب فرشتان نباشید، ممکن است در حین استفاده، فرش شما از همان ناحیه دچار آسیب بیشتری شود. در نتیجه ظاهر و قابلیت استفاده خود را نیز از دست بدهد.

یکی از مهمترین ویژگی های خوب در فرش های دستباف، قابلیت رفو و ترمیم است. در صورت آسیب دیدگی، پوسیدگی، پارگی و آسیب های محیطی، فرش های دستباف قابلیت رفو، ترمیم و استفاده مجدد دارند. البته این بدان معنی نیست که تمامی فرش های آسیب دیده قابلیت ترمیم را داشته باشند. گاهی شدت آسیب به حدی است که ترمیم آن به صرفه نیست. برای فرش های چهل تکه نیز این قابلیت وجود دارد. گاهی برخی از تکه های آسیب دیده را نیز می توان رفو و ترمیم کرد.

  • تراکم فرش

تراکم، به تعداد گره هایی که در یک واحد سطح زده شود، می گویند. هر چه تعداد دانه ها یا گره ها در هر رج بیشتر باشد، تراکم فرش شما بیشتر است. برای محاسبه تراکم در فرش‌های دستباف، تعداد گره ها را می شمارند. هر چه فشردگی، تعداد گره و رج شمار فرش کمتر باشد، کیفیت فرش پایین تر است. استحکام کمتری دارد و احتمال آسیب دیدگی زود هنگام آن بیشتر است.

در بافت فرش های دستباف، از 2 نوع گره فارسی و ترکی استفاده می شود. گره های فارسی با دست زده می شود. در حالی که گره های ترکی را با قلاب ویژه می زنند. گره های ترکی ظریفتر اند. فاصله چله و نخ های تار نسبت به هم کمتر است. فرش تبریز معمولا به این شیوه بافته می شود. در حالی که گره های فارسی باف به خاطر سایز و ابعاد انگشت، معمولا تراکم کمتری نسبت به ترکی باف‌ها دارند. البته این بدان معنی نیست که فرش های فارسی باف کیفیت ندارند. فرش های کاشان، اصفهان، کرمان و … همگی فارسی باف و با کیفیت بالا هستند.

ظریف ترین فرش فارسی باف با تراکم خیلی بالا، فرش های دستباف قم است. با وجود آنکه با گره فارسی بافته می شود، اما تراکم بالایی دارد.

  • جنس فرش

جنس فرش هم موردی است که باید به آن توجه کنید. الیافی که فرش های دستباف با آن بافته می شوند، عمدتا الیاف طبیعی است. این الیاف می تواند پشم، ابریشم، کتان، کرک و …. باشد. فرش های ابریشمی بسیار ظریف و جذابند. این فرشها به علت نازکی نخ‌های ابریشمی، ضخامت کمتری نسبت به فرش های پشمی دارند.

در خرید فرش دستباف چهل تکه، به ضخامت تکه ها و هم خوانی آنها توجه کنید. ممکن است همه تکه ها از یک جنس، یا متفاوت باشد. نگهداری فرش های چهل تکه ای که جنس هر تکه فرش با بقیه یکسان نیست، بسیار مشکل است. و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

قالیچه چهل تکه

  • ضخامت

ضخامت فرش دستباف، به ضخامت نخ‌هایی که در آن استفاده شده، بستگی دارد. این شرط فقط محدود به نخ خاب و گره ها نیست. عاوه بر آن به ضخامت نخ تار ( نخ چله) نخ پود، ظرافت گره ها و ارتفاع نخ خاب بستگی دارد. اگر برای خرید فرش دستباف چهل تکه اقدام کرده اید، توجه کنید که فرش شما یکدست و ضخامت تکه ها یکسان باشد. البته در برخی مدلهای فانتزی تر، اختلاف ارتفاع بخشی از مدل فرش محسوب می شود. اما اختلاف ضخامت برای تمام فرش های چهل تکه جذاب و زیبا نیست. کیفیت و زیبایی آن را زیر سوال می‌برد و آن را آسیب پذیر تر می کند.

کاربرد فرش چهل تکه

فرش های چهل تکه ساده کارپت فقط محدود به یک فرش یا زیر انداز نمی شود. ساده کارپت، انواع گلیم چهل تکه، گبه چهل تکه، فرش های چهل تکه گرد، انواع پادری چهل تکه را نیز در محصولات فروشگاه آنلاین خود دارد. علاوه بر آن با بسیاری از این تکه دوزی ها، انواع کوسن، سبد فانتزی و پاف نیز تولید و عرضه شده است.

فرش چهل تکه ساده کارپت با حاشیه گبه

ارزیابی قیمت فرش چهل تکه

فرش های چهل تکه، همانند یک پازل چیده شده از فرش های دستباف مختلفند. هر کدام از آن تکه ها، ماهیت جغرافیایی، سبک بافت، سن و ویژگی های خاص خود را دارند. با تعیین شناسنامه تکه های بکار رفته در هر فرش چهل تکه، و متراژ آن قیمت فرش ارزیابی و اعلام می شود. برخی از فرش های چهل تکه ساده کارپت، با حاشیه گبه به فروش می رسند. این فرش ها شاهکاری از فرش های چهل تکه محسوب می شوند. شما می توانید برای خرید فرش چهل تکه دستباف و فرش چهل تکه با حاشیه گبه، از طریق همین سایت اقدام فرمایید.

خرید فرش دستباف چهل تکه

بازار خرید و فروش فرش دستباف چهل تکه، این روزها بسیار داغ است. تغییر در سبک سلیقه ای مردم، حفظ ارزشهای هنری، تنوع در دکوراسیون، تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن و … دلایل مهم این بازار است. فرش های چهل تکه، تصویر زیبایی از دنیای فرش هاست. نقشی از انواع فرش را در یک فرش زیبا و جذاب می بینید. در حقیقت فرش های چهل تکه، با ادغام طرح های سنتی و کلاسیک، یک فرش نوین و مدرن می سازد.

انواع فرش چهل تکه دوزی

خرید آنلاین فرش دستباف چهل تکه

خرید آنلاین فرش دستباف چهل تکه ، یکی از روش‌های نوین خرید است. بسیاری از افراد خرید اینترنتی فرش را تایید می‌کنند. هر چند بررسی کیفی فرش‌ها به روش سنتی امکان پذیر نیست. اما فروشنده بازار اینترنتی، شما را در خرید بهتر فرش و بررسی کیفی آن راهنمایی می‌کند.

ساده کارپت یک مرکز فروش اینترنتی فرش است. انواع فرش های چهل تکه دستباف را تولید و به صورت اینترنتی به فروش می رساند. فرش های چهل تکه ساده کارپت، نماد زیبایی و اصالت است. این مرکز با مشاوره رایگان شما را برای خرید ایده آل راهنمایی و تمام نکات ذکر شده را بررسی می‌کند. علاوه بر آن با کارشناسی قیمت و اصالت، ماهیت و شناسنامه فرش چهل تکه تان را به شما اعلام خواهند کرد. شما می‌توانید با اعتماد کامل به کیفیت فرش‌ها و محصولات ارائه شده، خرید فرش دستباف چهل تکه را به صورت آنلاین تجربه کنید. مشاوران ما در ساده کارپت به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد. فقط کافیست با ما در تماس باشید. خرید فرش دستباف چهل تکه به راحتی و با چند کلیک ساده امکان پذیر است. همچنین می‌توانید از سایر خدمات ساده کارپت نیز استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *