فرش دستباف

خرید فرش دستباف از بافنده چه مزایایی دارد؟

خرید فرش دستباف از بافنده و بدون واسطه، یک روش خرید مطمئن تر و مقرون به صرفه تر است. بسیاری از افرادی که تمایل به خرید فرش دستباف دارند، در پی خرید فرش بی واسطه هستند. در این مقاله قصد داریم تا  در مورد اهمیت خرید فرش دستباف از بافنده و بدون واسطه صحبت کنیم.

به جرات می توان گفت که هیچ خانه ای را در ایران بدون فرش نمی بینید. زیر اندازی از انواع فرش را در هر خانه ای خواهید دید. فرش، یک کالای ایرانی مهم و بخشی از فرهنگ و اصالت ایرانیان است. علاوه بر محافظت از انسان در برابر سختی و دمای کف ساختمان، جنبه زیبایی و دکوراسیون نیز دارد. در کنار همه اینها، فرش امروزه به یک کالای ارزشمند در حوزه صادرات تبدیل شده است.

فرش دستباف، یک کالای محبوب

فرش‌ها به دو گروه کلی فرش دستباف و فرش ماشینی تقسیم می شوند. فرش‌های ماشینی، توسط ماشین آلات صنعتی تولید می شوند. در حالی که فرش دستباف، توسط بافنده های انسانی بافته می شوند. اگر نگاهی به تاریخچه فرش بیاندازیم، فرش ها، در ابتدای پیدایش خود نیز به صورت دستباف تولید می شدند. امروزه فرش های دستباف بیش از فرش های ماشینی ارزش مادی دارند. مهمترین دلیل آن، ارزش هنری فرش های دستباف است. علاوه بر آن ویژگی های منحصر بفرد فرش های دستباف، از آنها یک کالای نفیس و ارزشمند می سازد.

بازار فرش دستباف

ویژگی های فرش دستباف:

  • فرش های دستباف، با دست و توسط نیروی انسانی بافته می شود. هر چند تکنولوژی در صنعت بافت فرش تحول عظیمی ایجاد کرده. اما از آنجا که بافت فرش های دستباف، هنر دست محسوب می شود، ارزش مادی و معنوی بیشتری نسبت به همتای ماشینی خود دارد.
  • فرش دستباف از الیاف طبیعی بافته می شود. این الیاف توسط طبیعت تولید می شود. مثل کتان، پنبه، پشم، کرک و ابریشم. در نتیجه برای فرد ایجاد حساسیت نمی کند. همچنین از لطافت بیشتری برخوردار است.
  • رنگرزی الیاف و نخ پرز فرش های دستباف نیز، با عناصر موجود در طبیعت مثل، رناس، پوست گردو، اسپرک، جاشیر و … رنگ می شود.
  • به علت وجود الیاف طبیعی در بافت فرش، الکتریسیته ساکن ایجاد نمی کند.
  • زیبایی فرش دستباف بر اثر پا خوردن و استفاده مکرر، نور و شستشو، دوچندان می شود. این ویژگی منحصرا برای فرش های دستباف است . هر چه از عمر فرش بگذرد، زیبا تر و ارزش آن بیشتر می شود.
  • بسیار لطیف است و الیاف طبیعی فرش بخصوص پشم، خاصیت آرامش بخشی و خاصیت درمانی دارد.
  • فرش های دستباف، در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند که در نتیجه در حین استفاده حس خوبی به فرد می دهند.

خرید فرش دستباف از بافنده و بدون واسطه

برای خرید فرش دستباف از بافنده به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید فرش دستباف به خصوص خرید بدون واسطه باید به یک سری نکات توجه کنید. ممکن است کسی بخواهد برای فروش فرش خود، تبلیغ نادرستی داشته باشد و اصطلاحا سر شما کلاه بگذارد. عدم دانش کافی در این خصوص منجر به پرداخت مبلغ گزاف برای یک فرش کم ارزش خواهد بود. برخی از این نکته ها هر چند ساده به نظر می رسند اما بر کیفیت خرید شما تاثیر می گذارند. مهمترین نکته، کیفیت فرش شماست. هر چه فرش شما با کیفیت تر باشد، قیمت آن بیشتر است.

  • مطمئن باشید که حتما طرف حساب شما، بافنده است.

گاهی برخی دلالان سودجو، خود را به نام بافنده معرفی می کنند که بازار گرمی آنها می تواند شما را به اشتباه بیاندازد.

جنس نخ

در بافت فرش از انواع نخ استفاده می شود. هر کدام از این فرش ها ویژگی خود را دارند. برای این منظور، از جنس نخ ها مطمئن شوید.

  • نوع و اندازه گره

گره فارسی یا گره ترکی که در ریز بافی و درشت بافی فرش تاثیر گذارند.

  • تراکم

تراکم فرش نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. هر چه فرش شما متراکم تر باشد، کیفیت و طول عمر آن بیشتر است و ظرافت طرح فرش نیز بیشتر است.

  • هماهنگی در طرح

نقش و نگاه های زمینه با حاشیه فرش، هماهنگ و هم تراز باشند.

  • هماهنگی رنگها با یکدیگر

 این هماهنگی مستقیما به زیبایی فرش، دکوراسیون و سلیقه شما اشاره می کند.

  • ثبات رنگ فرش

ثبات رنگ در فرش خیلی مهم است و الیاف فرش باید به صورت استاندارد و با رنگ های مخصوص رنگ شود. برخی از افرا سودجو، به وسیله رنگ های جوهری، برای جذب مشتری بیشتر، روی فرش را مجدد رنگ می کنند.

برای بررسی کیفیت و ماندگاری فرش دستباف کافیست قسمت انتهایی پرز را با رنگ سطح فرش مقایسه کنید. هرگونه اختلاف رنگ بین ابتدا و انتهای پرزها حاکی از رنگ شدن پرزها توسط رنگ های شیمیایی و جوهرند. معمولا پس از بافت فرش، آن را رنگ می کنند و ممکن است این رنگها پس از مدتی روی سطح فرش پخش شوند. دقت کنید فرش انتخابی شما رنگ پس ندهد. زیرا پس از مدتی، در حین استفاده رنگها با هم قاطی شده و طرح فرشتان از بین می رود. این چهره نازیبا برازنده منزل شما نیست. برای اینکه کیفیت رنگ را بسنجید، کافیست یک دستمال مرطوب را به یک قسمت فرش بمالید. اگر دستمال شما رنگ نگرفت، یعنی الیاف فرش شما رنگ پس نمی دهد.

اهمیت رنگ در خرید فرش دستباف از بافنده

  • تقارن

تقارن در بافت نکته دیگری است که توجه به آن بسیار مهم است. عدم تقارن، نشانه بافت بی نظم و بی کیفیت است. البته در طرح برخی از فرش ها، به خصوص فرش های مدرن، قانون تقارن رعایت نمی شود.

  • نقوش و نگاره ها باید واضح و کامل باشند

 اگر نقش در یک قسمتی بدون منطق خاصی ناتمام مانده باشد یا بافت آن قطع شده باشد، نشانه بی کیفیتی فرش و نازیبایی آن است.

فرش دستباف هریس

  • ابعاد و سایز فرش

هنگام خرید فرش دستباف از بافنده، به سایز و ابعاد آن توجه کنید. تمامی فرش های دستباف، به لحاظ سایز و ابعاد، حدود چند سانتی متر اختلاف دارند. شما با توجه به فضایی که برای آن فرش می خرید، به اختلاف اندازه فرش مورد نظرتان توجه کنید. اختلاف تا چند سانت مشکلی پیش نمی آورد. اما گاهی این اختلاف باعث می شود نتوانید از فرش مورد علاقه تان در فضای مد نظر استفاده کنید.

  • بررسی فرش در نور طبیعی

نور طبیعی، مثل نور آفتاب، برای بررسی طیف و کیفیت رنگی فرش کاملا مناسب است. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر و در جهت عکس خواب فرش به نظر می آید. با این راهکار به راحتی می توانید فرش و خطوط آن را بررسی کنید.

  • دو رنگ نبودن زمینه فرش

زمینه فرش نباید دو رنگ باشد. مگر اینکه این تغییر رنگ بخشی از طرح آن باشد. گاهی در حین بافت ممکن است نخ بافنده تمام شود. استفاده از کلاف بعدی، گاهی تغییر تنالیته رنگی به همراه دارد. این تغییر در فرش بافته شده به خوبی خود را نشان می دهد و در نتیجه چهره و زیبایی فرش شما را زیر سوال می برد که این موضوع در مورد کلیه نقوش نیز صدق می کند.

دو رنگی در خرید فرش بدون واسطه

  • پودکشی و استحکام گره ها

به کیفیت پود کشی، گره ها و دانه بندی فرش توجه کنید. برای این کار پشت فرش را بررسی نمایید. عدم استحکام کافی، گره های شل و پود کشی ناصحیح، باعث می شود که پس از مدتی گره ها باز شده یا در جای خود حرکت کنند و در نتیجه فرش از همان نقطه تغییر شکل داده یا حتی ممکن است در اثر باز شدن گره دچار سوراخ شدگی شود.

  • کوبیدگی

کوبیدگی یکی دیگر از عواملی است که در کیفیت فرش شما تاثیر گذار است. گاهی بافنده یک بخش فرش را (در حین بافت) بیش از بخش دیگر شانه می کوبد و این موضوع باعث می شود گره های قسمتی از فرش، در اثر فشار بیشتر که وارد شده، در هم فشرده شوند که در نتیجه فرش از آن قسمت کج می شود و نظم طرح و نقوش بهم میریزد و لطافت فرش نیز، در آن قسمت فرش تغییر می کند و خشن تر به نظر می رسد. فرش باید به صورت استاندارد و با تعداد مشخصی شانه شود تا دچار کوبیدگی نشود.

کوبیدگی

  • شیرازه

شیرازه فرش باید با یک فشار مشخص پیچیده و کشیده شود چون اگر در یک قسمت فرش، فشار وارده بیشتر یا کمتر شود، فرش دچار تغییر حالت خواهد شد و ممکن است فرش به سمت داخل یا به سمت خارج کج شود.

  • عدم آسیب و رفو شدگی

توجه داشته باشید فرش شما دچار آسیب، یا رفو شدگی نباشد. بسیاری از افراد در حین خرید فرش دستباف بدون واسطه، پول گزافی پرداخت میکنند اما بعد از خرید متوجه میشوند که فرش آنها دچار آسیب، سوراخ شدگی و رفو شده است. در حالی که این موارد از ارزش آن فرش می کاهد.

  • پوسیدگی

فرش های دستباف بسیار آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. الیاف بکار رفته در فرش های دستباف، طبیعی هستند. در نتیجه ریختن آب، رطوبت منطقه، و عوامل متعدد منجر به پوسیدگی آن می شود. گاهی این پوسیدگی در ظاهر فرش اصلا مشخص نیست. برای اطمینان از عدم وجود پوسیدگی در فرش، آن را تا کنید. فرش های پوسیده، در حین تا شدگی، صدایی شبیه به شکسته شدن ناشی از پوسیدن، می دهند.

پوسیدگی و رفو شدگی در خرید فرش بی واسطه

  • پود

پود فرش نباید از روی کار دیده شود. این نوعی نقص در فرش محسوب می شود. البته بد نیست که بدانید، فرشهایی که در هر رج یک پود از لابلای تارها رد شده و اصطلاحا یک پوده هستند، پودشان دیده نمی شود. حتی گاهی از پشت فرش هم به خوبی قابل رویت نیست. اما در فرش های 2 پوده ممکن است پودها دیده شوند. شانه زدن روشی برای محکم کردن پود ها و گره ها در جای خود است. فشردگی ناشی از شانه کوبی، پود ها را در جای خود محکم کرده و پودها را در لابلای پرزها می پوشاند.

  • زنجیره بافی

دقت کنید ابتدا و انتهای فرش زنجیره دوزی و کرباس (گلیم بافی) شده باشد. این امر، از لول شدن فرش پهن شده جلوگیری می کند.

خرید فرش دستباف بدون واسطه

  • کیفیت پرزهای فرش دستباف

قبل از خرید فرش دستباف بدون واسطه، کیفیت پرزهای فرش را نیز مورد بررسی قرار دهید. پرز فرش های دستباف می تواند خیلی بلند تا خیلی کوتاه باشد. هر چه بلندی پرز بیشتر باشد، فرش شما لمس نرم تری دارد. پرزها در فرش دستباف باید انعطاف پذیر، درخشان و با دوام باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید فرش های دستباف با پرز خیلی بلند، دوام کمتری دارند. زودتر در معرض آسیب قرار میگیرند. گرد و خاک بیشتری از محیط جذب می کنند. و در نهایت تمیز کردن آنها از فرش های پرز کوتاه سخت تر است.

  • بررسی یکدستی و ارتفاع پرزها

یکی از ایرادات به کیفیت فرش، یکدست نبودن ارتفاع پرزهاست. اصطلاحا می گویند سطح فرش موج دار است. گاهی بافنده بر مبنای خطای انسانی، اضافات پرزهای هر رج را در ارتفاعات مختلف برش می زند. نتیجه این کار در حین بافت خیلی مشخص نیست. اما زمانی که برای خرید فرش دستباف بدون واسطه اقدام کردید، یک دست به روی فرش بکشید. چنانچه سطح فرش موج دار باشد، زیر انگشتان دستتان به خوبی آن را حس خواهید کرد. موج دار شدن سطح فرش فقط به دلیل پرداخت غیر حرفه ای آن نیست. گاهی، بعد از خرید و با شستشوی غیر اصولی فرش نیز این مشکل رخ می دهد.

  • کم‌ بافی

کم بافی، در حقیقت به کم کاری و بی دقتی بافنده می گویند. فرشی که گره های آن محکم باشد و یا به خوبی شانه نخورده باشد و یکدست نباشد، یا اندازه دانه ها یکی نباشد یک فرش بی کیفیت است که ارزش مادی چندانی ندارد.

خرید فرش دستباف بدون واسطه

خرید فرش دستباف از بافنده یا با واسطه؟

شما می توانید از هر جایی فرش خریداری کنید. می توانید از یک روستای بافنده یا یک کارگاه بافت فرش به صورت مستقیم خرید کنید یا از هر فروشگاهی که مد نظر شماست. حتی می توانید به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید که هر کدام از این نوع روش خرید، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

  • خرید فرش بدون واسطه

خرید فرش دستباف از بافنده، یعنی مستقیما از تولید کننده، فرش را خریداری کنید. چنین خریدی بسیار مقرون به صرفه است که  در اینصورت هزینه کمتری هم برای خرید فرش دستباف خود میپردازید زیرا بافنده هیچ هزینه ای بابت این فروش، به واسطه (اعم از صاحبان سرمایه اولیه، برگزار کننده های نمایشگاه، فروشگاه های فروش فرش، صاحبان گالری های فرش، دلال ها) پرداخت نمی کند. هزینه انبار و هزینه های جانبی واسطه را نیز نمی پردازد. علاوه بر این، زمانی که از یک بافنده خرید می کنید، در حقیقت از تمام دست اندرکاران صنعت بافت فرش از جمله بافنده، رنگرز، ریسنده، دارکش، سازنده تجهیزات فرش بافی و دامدار حمایت کرده اید. این قشر با وجود زحمت های فراوان، دستمزد کمی دریافت میکنند که در نتیجه مبلغ پرداختی شما بدون واسطه در جهت حمایت مستقیم از آنها هزینه می شود.

تولید کننده خیلی بهتر می تواند در مورد محصولی که تولید کرده، توضیح بدهد. همچنین می توانید در صورت نیاز برای سفارشات اختصاصی تر (مثلا یک طرح اختصاصی) مستقیم با تولید کننده صحبت کنید و زمان کمتری برای توجیح او صرف نمایید.

تولید کننده ها، به خصوص در روستاها یک برند محسوب نمی شوند و معمولا برند را واسطه می سازد. (اما این موضوع همیشگی نیست). چنانچه فروشنده شما کمی چموش و زرنگ باشد، می تواند از عدم دانش و آگاهی کافی شما در زمینه فرش، سو استفاده کرده و فرش بدون ضمانت را با ایرادات احتمالی به شما بفروشد.

خرید فرش دستباف از بافنده و کارگاه بافندگی

  • خرید فرش دستباف با واسطه

این سبک خرید را همه ما میشناسیم. خرید از فروشگاه های فرش، خرید از واسطه است. تولید کننده فرش ها در اختیار واسطه (فروشنده مغازه) قرار می دهد. فروشنده با حساب سود و هزینه های جانبی یک مبلغی را به مبلغ تولید کننده، اضافه می کند. در نتیجه فرش دستباف با قیمت بالاتری از واسطه خریداری می شود. شرکت ها یا فروشگاه های واسطه، یک شناسنامه برای فرش تهیه می کنند که در این شناسنامه، اطلاعاتی مثل جنس فرش، یکنواختی طرح، شمارش گره ها، رج شمار و تراکم، تعداد رنگ و … را به مشتری اعلام می کند.

فرد واسطه یا فروشنده، فقط نقش فروش و مارکت را بر عهده دارد. بنابراین ممکن است در مورد محصول یا کالای مورد نظر، چنان با آب و تاب حرف بزند که شما را برای خرید حتمی، وسوسه نماید. به طوری که خریدار خیلی راحت تر به حرف های او اعتماد می کند. حتی اگر گاهی دروغ بگوید و یا بزرگنمایی کند.

خرید از واسطه، شیک تر است. زیرا در یک فضای جذاب تر و با حواشی زیبنده اتفاق می افتد و نیاز نیست زمان زیادی صرف پیدا کردن تولید کننده کنید. و البته تنوع محصول بیشتری پیش روی شماست. نتیجه آن، خریدی است که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده ایم.

خرید فرش دستباف با واسطه

  • خرید آنلاین فرش دستباف

خرید آنلاین فرش، یک روش خرید نوین است که بسیاری از تولید کننده ها و واسطه ها در این بازار اینترنتی فعالیت می کنند. جذابیت خرید آنلاین به این است که محدود به هیچ زمان و مکانی نیست و شما از هر جایی (حتی داخل تاکسی) می توانید از هر کسی خرید کنید. فقط باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. خرید و فروش آنلاین در بازار فرش هم رخنه کرده است و این روزها همه می توانند به واسطه اینترنت یک خرید فرش دستباف بدون واسطه را هم تجربه کنند، بدون آنکه وقت زیادی را صرف پیدا کردن تولید کننده نمایند.

فرش دستباف ساده کارپت یکی از این فروشگاه ها می باشد که بصورت آنلاین فرش های تولید شده خود را در همین سایت به فروش میرساند و از این طریق دست واسطه ها را قطع کرده و خریدی آسان و لذت بخش را برای شما به ارمغان آورده است.

تشخیص تقلبی بودن فرش دستباف :

اگر تمایل دارید تا خرید فرش دستباف از بافنده را تجربه کنید، بهتر است این نکته را هم بدانید که برخی از فرش های دستباف، اصل نیستند؛ بلکه تقلبی در بافت یا معرفی محصول صورت گرفته است. مشخصه های بسیاری برای شناسایی فرش دستباف اصل از نوع تقلبی آن وجود دارد که از  آن جمله رنگ آمیزی الیاف با جوهر یکی از راه های شناسایی فرش اصیل و اصل از فرش تقلبی است.

چنانچه فرش دستباف شما بیش از حد پرز بدهد، فرش شما یک فرش دستباف تقلبی است.

معمولا فرش های اصل، یک شناسنامه در پشت کار دارند که جنس، طرح، رنگ بندی، تراکم و سایر اطلاعات مربوط به فرش را مشخص می کند ولی فرش های تقلبی، عموما شناسنامه ندارند.

تشخیص تقلبی بودن فرش دستباف

محل خرید فرش دستباف از بافنده کجاست؟

بهترین برند فرش دستباف مربوط به شهرهای اصفهان، تبریز، قم، کاشان، همدان و کرمان است. فرش دستباف تبریز و فرش دستباف کاشان یکی از نامدار ترین فرشهای دستباف ایرانی هستند.

این شهرها، مرکز بافت فرش دستباف در ایران هستند. فرشهای تولید شده در این شهرها، بسیار ارزشمندند و کیفیت آنها بسیار بالاست و طرح و رنگ جذابی دارند. اکثر این فرشها به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شوند.

برای خرید فرش دستباف بدون واسطه، فقط کافیست به یکی از کارگاه های بافت فرش دستباف در این شهرها مراجعه نمایید یا به صورت آنلاین خرید فرش خود را انجام دهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *