فرش, فرش دستباف

برای خرید فرش دستباف به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید فرش، برای بسیاری از علاقمندان به صنعت فرش و به خصوص فرش دستباف به یک دغدغه تبدیل شده است. این روزها با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از افراد سودجو، به دنبال سو استفاده از علایق دیگرانند. در نتیجه ممکن است فرشی را به قیمتی بیش از ارزش واقعی اش به فرد بفروشند. اگر به دنبال خرید فرش دستباف خوب هستید، باید به یک سری نکات توجه کنید تا بهترین فرش دستباف را به قیمت واقعی اش بخرید.

فرش دستباف چیست؟

در فرهنگ لغات، فرش به معنی زیر انداز بافته شده است. طبق این تعریف زیر اندازهایی از جمله: گلیم، گبه، جاجیم، نمد و قالی ها جزو زیر مجموعه فرش‌ها محسوب می‌شوند. اما در فرهنگ امروزی، فرش دستباف، فرشی است که به دست بافنده‌های ماهر، بر روی دار قالی بافته می‌شود. انواع فرش‌های دستباف، با الیافی که از طبیعت به دست آمده، بافته می‌شوند. مثل: پشم، ابریشم، کرک، کتان، پنبه و …

فرش دستبافت

ویژگی های فرش دستباف

  • فرش دستباف، برخلاف فرش ماشینی، لطافت بیشتری در لمس دارد.
  • هر چه از عمر آن بگذرد و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد ( اصطلاحا پا خور بیشتری داشته باشد) ارزش آن بالاتر است.
  • استحکام و مقاومت بالایی دارد.
  • طول عمر و ماندگاری بالایی دارد.
  • از الیاف طبیعی بافته می شود.
  • یک فرش‌ دستباف ایرانی در سه قالب اصلی طرح ترنج، طرح خشتی و طرح افشان بافته می‌شود.
  • تقارن رنگ یکی دیگر از ویژگی‌های فرش دستباف است و زیر نور طبیعی قابل بررسی خواهد بود.
  • در جهت خاب فرش، تیره تر به نظر می‌رسد.
  • پرز این فرشها درخشان و انعطاف پذیر است.
  • قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش دستباف اختلاف ندارد. اگر این اختلاف رنگ را دیدید، باید بدانید الیاف فرش شما با رنگ‌های جوهری رنگ شده اند. پس ممکن است فرش شما رنگ پس بدهد.
  • بر اثر پا خوردن، تاثیر نور و شستشو، زیبایی آن بیشتر و ارزش فرش نیز بیشتر می‌شود. در حقیقت هر چه فرش دستبافت کهنه‌تر باشد، زیبا تر و گرانتر است.

ویژگی فرش دستباف

همچنین:

  • فرش دستبافت از الیاف طبیعی بافته می‌شود. جنس این الیاف از پشم، ابریشم، پنبه و … است. در نتیجه خطر ایجاد حساسیت را نیز کم می‌کند.
  • فرش‌های دستباف در تابستان سرد و در زمستان گرم هستند. مانع از ایجاد حرارت نامتعادل بر بدن می‌گردد.
  • الیاف به کار رفته در فرش دستبافت طبیعی هستند. در نتیجه الکتریسیته ساکن ایجاد نمی شود.
  • عموما رنگ بندی شادی دارند. رنگ قرمز در بیشتر فرشهای دستبافت دیده می‌شود. جالب این است که بیننده از دیدن آن خسته نمی‌شود.
  • توان برگشت‌پذیری‌ پرزها، پس از پا خوردن و جذب رطوبت از خصوصیات برجسته فرش دستباف است.
  • در مقابل شستشوی مداوم، مقاومت بالایی دارد.

چرا فرش دستباف طرفداران بیشتری دارد؟

  • فرش دستبافت هر چه بیشتر استفاده شود یا بیشتر زیر پا بماند، زیبا تر و چشم نواز تر می‌شود. علاوه بر آن ارزش مادی و معنوی بیشتری پیدا می‌کند. در واقع فرش دستبافت این قابلیت را دارد که به مرور زمان گرانتر از مبلغی که خریداری شده، قیمت بگیرد.
  • فرشهای دستباف از الیاف طبیعی بافته می‌شوند. بزرگترین حسن این الیاف آن است که ایجاد حساسیت نمی‌کنند.
  • فرشهای دستبافت بسیار مقاومند و طول عمر بالایی دارند. بر خلاف فرش‌های ماشینی که پس از مدتی ضخامت و استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند، این فرشها ماندگاری بالایی دارند.
  • فرش‌های دستباف بسیار طرح و نقش متنوعی دارند. در نتیجه برای هر نوع دکوراسیون و سبک سلیقه‌ای مناسبند.
  • در صورت آسیب دیدگی، قابلیت مرمت و رفو دارند.

خرید فرش دستباف

تنوع طرح و نقش در فرش دستباف

اکثر ما با شنیدن کلمه فرش دستباف، یک قالی بزرگ با زمینه قرمز را به یاد می‌آوریم. در این قالی یک طرح و نقشه تُرنج در مرکز آن و حاشیه هایش با نقش و نگار اسلیمی بافته شده است. در واقع این یک ذهنیت درست و واقعی است. این طرح یکی از شناخته شده‌ترین و اصیل‌‌ترین طرح برای یک قالی دستبافت ایرانی است. اما فرش‌های دستباف محدود به همین طرح نمی‌شود. فرش های ایرانی در سه قالب کلی و اصلی بافته می‌شوند:

  1. طَرح ترنج
  2. طرح خشتی
  3. طرح افشان

لازم به ذکر است که این 3 طرح کلی در جزئیات با هم تفاوت‌هایی دارند. حتی ابعاد فرش‌های دستباف یک سایز ثابت نیست. فرش‌های دستبافت در سایزهای مختلفی بافته می‌شوند. انواع قالیچه‌های دستباف در سایز های 1.5 متری تا 5 متر و قالی های 6 متری، 9 متری، 12 متری، 18 متری. البته فرش های دستبافت در سایزهای غیر استاندارد نیز تعریف و بافته می‌شوند.

فرش‌ها و قالی‌های دستباف، با طرح‌ها و ترکیب رنگی متفاوتی بافته می‌شوند. تنوع نقش و رنگ در آنها بسیار است. این تنوع دست شما را برای انتخاب جذاب ترین فرش دستباف و هماهنگ با سلیقه و اکسسوری های دکوراسیون‌تان باز می‌گذارد.

برای انتخاب و خرید فرش دستباف به این نکات توجه کنید:

  • هدف از خرید فرش

اول باید بدانید به دنبال چه فرشی هستید؟ قالی؟ قالیچه؟ گلیم؟ گبه؟ وینتیج؟ چه نقشی از آن را برای فرش کردن فضایتان در نظر دارید. نقش و ترکیب رنگی فرش را به صورت کلی بدانید. مثلا میخواهید فرش انتخابی تان طرح کلاسیک داشته باشد یا مدرن؟ رنگ شاد داشته باشد یا خنثی؟ با چه ترکیب رنگی؟ آبی نسکافه ای؟ قرمز مشکی؟ سبز مشکی؟

  • طرح فرش

اگر به دنبال فرشی با نقش گل و ترنج هستید، باید بدانید این طرح‌ها بسیار جذاب و شناخته شده‌اند. این فرش‌ها ظریف بافتند و جزو پر طرفدارترین طرح‌های فرش دستباف محسوب می شوند. از این جهت قیمت بیشتری هم دارند. فرشهای تبریز، اصفهان و قم با این مشخصات شناخته می شوند. فرشهای بافت کرمان و سایر مناطق کویری عموما با نقش های گل و ترنج ولی به رنگ های خنثی و روشن مثل نسکافه‌ای، کرم، شیری و شتری بافته می‌شوند. این فرش‌ها حس آرام بخشی دارند. اما فرش‌های دستباف با طرح باغ پرندگان جز فرش‌های روستایی عشایری معرفی شده و عموما در خراسان شمالی، گرگان، و مناطق کرد نشین بافته می‌شوند. این فرشها نسبت به گروه اول قیمت کمتری هم دارند. علاوه بر اینها  می توانید طرح های خشتی، هندسی، بته جقه و طرح های مدرن تر را انتخاب کنید.

  • کیفیت

کیفیت فرش، مهمترین نکته در انتخاب آن است. اهمیت آن از طرح و رنگ فرش نیز بیشتر است. کیفیت فرش تضمین کننده طول عمر و استفاده مفید شما از فرشتان خواهد بود. برای بررسی کیفیت فرش، باید:

  • بررسی بافت فرش

بافت فرش اولین و مهمترین عامل در کیفیت فرش است. استحکام، گره، تراکم و نظم را از بافت فرش می‌سنجند. برای این منظور فقط کافیست که پشت فرش را بررسی کنید. کیفیت بافت، وضعیت پودها، کوبیدگی و تراکم را از پشت فرش متوجه خواهید شد. در حین خرید فرش دستباف ، چنانچه پشت فرش نشانی از بی نظمی یا بافت مشکوک دیدید، فرش را کنار بگذارید و به سراغ انتخاب بعدی بروید.

نکات خرید فرش دستباف

  • بررسی کیفیت پرزهای فرش

پرز فرش یا همان نخ خاب فرش است. این نخ ها از الیاف طبیعی ابریشم، پشم، کرک، کتان، پنبه و … تولید می‌شوند. جنس آنها در تعیین جنس فرش نقش مهمی دارند. مثل فرش پشمی. کیفیت پرز فرش تا حد زیادی کیفیت فرش را تضمین می کند. نحوه ریسیدن نخ، جنس آن، شرایط رنگرزی و نگهداری از الیاف جزو عواملی است که در کیفیت نخ خاب یا پرز تاثیر گذار است. پرز فرش باید لطیف، در عین حال محکم و بادوام، انعطاف پذیر و درخشان باشد. پرزها نباید خیلی نرم باشند. نرمی زیاد نشانه خوبی نیست. فرش‌هایی که نخ خاب یا پرز آنها نرم است کیفیت کمتری نسبت به نخ‌های ضخیم‌تر دارند. در اثر پاخور شدن و سایش الیاف از هم باز می‌شوند و حتی ممکن است گره نخ باز شود. جذب گرد خاک آنها نیز بیشتر است. فراموش نکنید نرمی پرز فرش امتیاز نیست.

میزان ارتفاع پرز، معیاری برای سنجش کیفیت نیست. البته به شرطی که این ارتفاع در تمام سطح فرش یکسان باشد. گاهی با چشم غیر مسلح نمیتوان درک کرد. در حین خرید فرش دستباف، با لمس فرش می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. فرشی که کیفیت خوبی داشته باشد، ارتفاع پرز در همه سطح آن یکسان و یکنواخت است. چنانچه سطح فرش موج دار باشد یا ارتفاع پرزها در کل سطح فرش یکسان نباشد، آن فرش از نظر کیفی مطلوب نیست.

  • اندازه و تقارن

تقارن و ابعاد فرش خیلی مهم است و کیفیت و نظم بافت را نشان می دهد. در حین خرید به ابعاد فرش توجه کنید. اختلاف تا چند سانتی‌متر برای فرش‌های دستباف امری عادی و طبیعی است. اما بیش از آن جزو بی نظمی در بافت و کیفیت پایین فرش به شمار می‌رود.

ممکن است فرش به خاطر شانه زنی نامناسب دچار اختلاف در ابعاد شده باشد. یعنی الیاف و گره ها فشردگی منظمی ندارند. در نتیجه ممکن است در جای خود به خوبی محکم نشده باشند. گاهی ممکن است در حین پیچیدن کناره، فشردگی در همه عرضها یکسان نباشد در نتیجه تقارن فرش به هم بریزد. ایرادات بافت می تواند تقارن فرش را به بزند. این ایرادات فقط ظاهر اولیه فرش را بهم نمی زند. بلکه در کیفیت و طول عمر ان نیز اثرگذار است.

همچنین به تقارن نقشه بافته شده در فرش نیز باید توجه کنید. طرح و نقشه برخی از فرش‌های دستباف، به صورت غیر متقارن طراحی و بافته می‌شوند. اما به صورت کلی اکثر فرش‌ها تقارن چهار طرفه یا 2 طرفه دارند. پیش از خرید به این نکته حتما توجه کنید. عدم تقارن در نقشه نشانه ضعف بافنده و کیفیت نامناسب فرش است. برای بررسی تقارن در فرش، آن را از وسط تا کنید یا مرکز آن را یک محور تقارن تجسم کنید. اگر طرح‌های یکسان روی هم قرار گیرند یا فاصله طرح‌ها از محور تقارن در تمام جهات یکسان باشد، فرش شما متقارن است.

  • طرح

همانطور که پیشتر گفتیم، تقارن در طرح فرش بسیار مهم است. چنانچه طرح‌ها نسبت به هم تقارن نداشته باشند، یعنی بافت فرش ایراد دارد. علاوه بر آن ممکن است گاهی موتیف‌ها و اشکال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته شوند. این یکی از ایرادات فرش است و بخشی از کیفیت فرش را تعریف می‌کند.

  • ثبات رنگ‌ الیاف فرش

رنگ فرش، تمام فرش را تعریف می‌کند. نقش فرش را مشخص می‌کند. ماهیت فرش را بیان می‌کند. شناسنامه فرش را تعریف می‌کند. از رنگ‌های استفاده شده در بافت فرش، منطقه بافت فرش را هم می‌توان مشخص کرد.

رنگها، مهمترین نقش را در زندگی افراد بازی می‌کنند. خلق و خو، شناخت از طبیعت، بین احساسات و … همگی به رنگها وابسته‌اند. رنگ‌ها، معرف سلیقه و حالات روحی افراد است.

اگر میخواهید منزلتان را فرش کنید، رنگ فرش یکی از اکسسوری‌های دکوراسیون محسوب می‌شود. بسیاری از افراد سایر اکسسوری‌های دکور مثل، رنگ مبلمان، کوسن، پرده، تابلو فرش، رانر، انواع پادری، پاف، سبدهای فانتزی و …. را با رنگ فرش خود هماهنگ یا سِت می‌کنند.

خرید انواع فرش

بررسی رنگ در حین خرید فرش

این نکته را بدانید که رنگ فرش را باید در نور طبیعی و در زوایای مختلف بررسی کرد. رنگ فرش در جهت خواب آن، تیره‌تر به نظر می‌رسد. رنگ فرش باید در تمام سطح آن یکنواخت باشد. عدم یکنواختی بی‌نظمی و نا برابری در فرش ایجاد می کند. از منظر بیننده نیز جذابیتی ندارد. عدم یکنواختی می‌تواند استفاده از الیاف مختلف باشد.

کیفیت رنگرزی فرش خیلی مهم است. دقت کنید قسمت انتهایی پرز یا عمق فرش با سطح آن یک رنگ باشد. چنانچه فرش شما رنگرزی استانداردی نداشته باشد یا با جوهر رنگ شده باشد، این برابری رنگ وجود ندارد. رنگرزی های نامناسب به مرور زمان فرش را کمرنگ تر می کند. در واقع فرش شما رنگ پس می‌دهد. هر بار که آن را بشویید یا فرش در معرض سایش و پاخوردگی قرا بگیرد رنگ آن از بین می‌رود. فرشهایی که چنین ویژگی دارندف فرشهای بی کیفیت معرفی می شوند.

نکته: برای آنکه از کیفیت رنگ فرش مطمئن باشید کافیست یک پارچه مرطوب را روی بخش‌هایی از فرش بکشید. اگر پارچه شما رنگی نشد یا رنگها جابجایی نداشت، یعنی کیفیت رنگ فرش شما مطلوب و خوب است.

  • پوسیدگی و رفو شدگی فرش

فرش‌های دستباف بسیار با ارزشند. هر چه فرش قدیمی‌تر باشد، ارزش مادی آن بیشتر است. خواهان بیشتری هم دارد. البته به این منظور نیست که یک فرش دستباف پوسیده و رفو شده به همان اندازه ارزش داشته باشد. پیش از خرید فرش دستباف، یک بار دیگر پشت آن را بررسی کنید. پوسیدگی در انتهای کار خودش را بهتر نشان می‌دهد. چون دلایل پوسیدگی مثل رطوبت در عمق فرش جمع شده و دیرتر خشک می‌شود. همچنین پارگی فرش در زیر آن اتفاق می‌افتد. از این رو  آثار آسیب دیدگی، پوسیدگی یا ترمیم ( رفو) فرش دستباف را در پشت فرش به راحتی تشخیص خواهید داد.

جای سوزن رفو در زیر فرش به خوبی قابل تشخیص است. همچنین نوعی بی نظمی در زیر کار پدید می‌آورد. این علائم و نشانه‌ها، اصلا خوب نیست. از خرید فرش دستباف پوسیده اجتناب کنید. این فرشها کیفیت بالایی ندارند.

فرش چهل تیکه

  • تراکم فرش

واژه تراکم برای فرش دستباف کاربردی ندارد. تراکم، اصولا برای فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود. برای محاسبه تراکم در فرش‌های دستباف به صورت رج شمار و تعداد گره ها محاسبه می‌شود. میزان رج در فرش دستباف، استحکام فرش را تعیین می‌کند. هر چه تعداد رج‌ها کمتر از حد استاندارد باشد، فرش شما کیفیت پایین‌تری دارد. نخ خاب را در فرش های دستباف به دو صورت گره می‌زنند.

  1. گره فارسی
  2. گره ترکی

بر این اساس در حین خرید فرش دستباف، اول دقت کنید که فرش ترکی باف است یا فارسی باف. (توجه کنید که گره ترکی با طرح ترکی یکی نیست). سپس برای اطمینان از کیفیت بافت و گره‌ها، باید رج ها را بشمارید. برای این منظور ، می‌توانید از یک ذره‌بین که به یک قاب مدرج در واحد سانتی‌متر یا اینچ متصل شده استفاده کنید.

فرش رو بر گردانید و از یک نقطه تعداد گره‌ها را در واحد طول و عرض قاب بشمارید. و سپس اعداد به دست آمده را در هم ضرب کنید. به این صورت تعداد گره‌‌هایی که در یک واحد از سطح فرش بافته شده، به دست می‌آید. مجموع این حاصل ضرب‌ها تعداد رج فرش را مشخص می‌کند.

  • رج شمار برای فرش با گره ترکی

قطعا شما در حین خرید فرش، چنین ابزاری نخواهید داشت. اما روش‌های متفاوتی برای شمارش رج‌ها وجود دارد. به عنوان مثال لازم است بدانید در حالت استاندارد اگر بگویند رج شمار یک فرش (با گره ترکی) ۵۰ است، یعنی در ۷ سانتیمتر از عرض فرش ۵۰ گره بافته شده است. به عبارت دیگر در فرش‌های ترکی باف مثل فرش تبریز رج شمار عبارت است از تعداد گره در ۷ سانتیمتر از عرض فرش. همچنین هر گره فرش بر روی دو نخ تار بسته می‌شود. بنابراین در ۷ سانتی متر از عرض فرش، ۱۰۰ نخ تار وجود دارد.

  • رج شمار برای فرش با گره فارسی

در فرش‌هایی که گره فارسی دارند تعداد گره‌ها در واحد سطح فرق می‌کند. در این فرشها تعداد رج را بر اساس تعداد گره در ۶٫۵ سانتیمتر از عرض فرش محاسبه می‌کنند. به عنوام مثال در یک فرش 50 رج فارسی باف، در هر 6.5 سانتی متر، 50 گره زده شده است.

نکته: در شمارش گره‌ها دقت کنید. حتی اگر یک گره را هم نشمارید، کل محاسبات شما اشتباه خواهد شد. بهتر است برای اطمینان در چند نقطه متفاوت از یک فرش محاسبه کنید تا به صحت محاسبات شک نکنید.

  • پود فرش

برخی از خریداران معتقدند که پود فرش باید دیده شود. چنانچه پود فرش را نبینند به کیفیت بافت شک می‌کنند. در حالی که این یک دیدگاه اشتباه است. برخی فرش‌ها در هر رج، فقط یک ردیف پود زده می‌شوند. در اثر کوبیده شدن با شانه و لابلای گره‌ها این پودها گاها به چشم نمی‌آیند. اما وجود دارند. در برخی از فرشها در هر رج 2 پود ( 2 لایه پود) زده می شود. در پشت این فرشها شما پود را به خوبی خواهید دید.

راهنمای خرید فرش دستباف

پیش از خرید فرش دستباف، باید بدانید که چه کاربردی را از آن انتظار دارید. در کنار نکاتی که گفته شد، یک سری نکات و اصول را نیز باید بررسی کنید. رعایت این اصول میزان ذوق و سلیقه شما را آشکار می‌کند. یک خرید ایده آل و دقیق، ایده‌آل ترین دکوراسیون را به محیط شما می‌بخشد.

  • جنس فرش

جنس فرش خیلی مهم است. فرش مثل فرش ابریشم بسیار ظریف و نازک است و احتمال آسیب دیدن آن بالاست. همچنین فرش کرکی به علت ویژگی‌های کرک و الیاف کرکی، در اثر استفاده مداوم خیلی زود فرم اولیه خود را از دست می‌دهد. این 2 کالا، در مقابل این ظرافت و آسیب پذیری، بسیار گرانند. در نتیجه برای یک فضای پر تردد اصلا مناسب نیستند. از فرش‌های ابریشمی و کرکی برای اتاق کودک، سالن‌های پر تردد، اتاق نشیمن، راه پله و یا آشپزخانه استفاده نکنید.

  • سایز و ابعاد

سایز و ابعاد فرش موضوع مهمی  است. شما باید بدانید فرش را برای چه مساحتی می‌خواهید. قطعا یک فرش 6 متری در یک سالن 20 متری جلوه‌ای ندارد. مگر اینکه 2 یا 3  فرش شش متری را پهن کنید. در مقابل یک فرش 9 متری مناسب یک اتاق 8 متری نیست. زیرا لبه‌های فرش روی ارتفاع دیوار بالا می‌آید. این منظره اصلا زیبا و جذاب نیست.

اگر برای سالن پذیرایی و زیر مبلمان فرش می خواهید بهتر است با در نظر گرفتن مساحت فضا و نحوه چیدمان مبلمان، فرش را در ابعادی خریداری کنید که بخش کمی از لبه های آن زیر مبلمان برود. گاهی واقعا زیبا نیست که تمام مبل روی فرش باشد. کمی حاشیه خالی بین فرش و دیوار لازم است.

اگر برای زیر میز ناهار خوری فرش می‌خواهید، ابعاد میز را در در نظر بگیرید. این فرش باید در سایزی خریداری شود که کلیه پایه‌های میز و صندلی، روی آن قرار بگیرند. بهتر است فرش از هر طرف حدود 50 تا 60 سانتی متر بزرگتر از ابعاد میز ناهارخوری‌تان باشد.

جذاب‌‍ترین حالت فرش برای اتاق خواب آشپزخانه این است که آنها را با قالیچه‌های متناسب یا پادری های فانتزی فرش کنید.

  • طرح فرش

طرح فرش با نحوه دکوراسیون شما رابطه مستقیم دارد. به خصوص مبلمان و پرده. چنانچه مبلمان شما یک طرح کلاسیک، منبت کاری شده و اصطلاحا سلطنتی باشد، یک فرش با طرح مدرن با آن همخوانی ندارد. در مقابل فرش هایی با نقشه تُرنج، گلدار و یا طرح کلاسیک هندسی مناسب چنین فضایی است. چنانچه مبل شما یک مبل راحتی ال باشد و به دنبال یک فضای مینیمال هستید می توانید از فرشهای فانتزی‌تر با طرح شاخه شکسته و یا فرش چهل تکه، وینتیج استفاده کنید.

طرح برای خرید فرش دستباف

  • رنگ فرش

رنگ فرش را در نظر داشته باشید. میخواهید فضای گرم داشته باشید یا محیطی با رنگ خنثی می‌‍پسندید. شاید فضای آرامش بخش و سرد را ترجیح می‌دهید. بر اساس این 3 حالت رنگ فرش را انتخاب کنید. متناسب با آن رنگ و سبک مبلمان و سایر اکسسوری ها را انتخاب کنید. قطعا یک پرده والان دار سلطنتی برای یک فرش کرم نسکافه‌ای با مبلمان استیل همخوانی ندارد. هماهنگی استایل اجزای دکوراسیون‌تان نقش مهمی در زیبایی فضا و دیده شدن اجزای آن دارد.

خرید فرش چهل تکه

فرش چهل تکه، یک فرش جذاب است که این روزها طرفداران بسیاری را جذب کرده است. این فرش‌ها از به هم دوخته شدن تکه‌های مختلف فرش، شکل می‌گیرند. عموما فرش‌های آسیب دیده‌ای که قابلیت رفو ندارند را تمیز کرده و بخش‌های سالم و آسیب ندیده را از آن جدا می‌کنند. سپس این تکه‌ها را با ماشین دوخت  یا به صورت دستی به هم می‌دوزند. برخی از فرش‌های چهل تکه از تکه‌های جدا شده از یک فرش، ایجاد می‌شوند. در این صورت راحت تر می‌توان در حین خرید آن را بررسی کرد.

اما گاهی فرش‌های چهل تکه از به هم متصل شدن تکه‌های چندین فرش مختلف با ماهیت‌های متفاوت تولید می‌شوند. در این صورت باید هر تکه را به صورت مجزا بررسی کنید تا کیفیت اصلی فرش چهل تکه مورد نظر را تعیین نمایید.

خرید فرش چهل تکه

خرید آنلاین فرش

خرید آنلاین فرش یکی از روش‌های نوین خرید است که این روزها بازار داغی دارد. بسیاری از افراد خرید اینترنتی فرش را تایید می‌کنند. هر چند بررسی کیفی فرش‌ها به روش سنتی امکان پذیر نیست. اما فروشنده بازار اینترنتی، شما را در خرید بهتر فرش و بررسی کیفی آن راهنمایی می‌کند.

ساده کارپت یک مرکز فروش اینترنتی فرش است. این مرکز با مشاوره رایگان شما را راهنمایی و تمام نکات ذکر شده را بررسی می‌کند. شما می‌توانید با اعتماد کامل به کیفیت فرش‌ها و محصولات ارائه شده به راحتی و به صورت اینترنتی، خرید آنلاین فرش داشته باشید. مشاوران ما در ساده کارپت به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد. فقط کافیست با ما در تماس باشید. خرید آنلاین انواع فرش به راحتی و با چند کلیک ساده امکان پذیر است. همچنین می‌توانید از سایر خدمات ساده کارپت نیز استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *